عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب از دورترین کهکشان شناخته شده

دورترین کهکشان شناخته‌شده

در رویدادی هیجان‌انگیز، تلسکوپ فضایی جیمز وب عکسی از دورترین کهکشان شناخته شده ثبت کرد.
اسم  این کهکشان JADES-GS-Z14-O بوده و زمانی حدود ۲۹۰ میلیون سال پس از شکل‌گیری کیهان به وجود آمده است.
رکورد قبلی این تلسکوپ عکس برداری از یک کهکشان دیگر با عمر حدود ۳۲۵ میلیون سال پس از انفجار بزرگ و آغاز شکل گیری فضا بود.
فرضیه‌های علمی تخمین می‌زنند که بیگ‌بنگ یا انفجار بزرگی که به شکل گیری عالم منجر شد، حدود ۱۴ میلیارد سال پیش روی داده است.
به گزارش گاردین، دکتر فرانچسکو د اوجنیو، استاد کیهان‌شناسی در دانشگاه کمبریج و یکی از اعضای گروه علمی کاشف این کهکشان گفت: «کیهان در این مراحل اولیه شکل گیری بسیار متفاوت از امروز بود. به نظر می‌آید کهکشان‌هایی که در اوایل پیداش عالم شکل گرفته‌اند از آن چه که در فرضیه‌های متعارف پیش بینی می‌شد نورانی‌تر بوده‌اند.»
به دلیل انبساط جهان همزمان با حرکت کهکشان‌ها، نور آن‌ها در طول موج‌های بزرگتری قابل رویت است. به این پدیده در اصطلاح علمی «انتقال به قرمز» (رد شیفت) می‌گویند.
پدیده «انتقال به قرمز» باعث می‌شود که حتی بخش فرابنفش نور آن‌ها به طول موج‌های مادون قرمز بدل شود که تجهیزات تلسکوپ جیمز وب قادر به ثبت آن است.
این مشاهدات از نقاط دور دست نشان می‌دهد که جهان هنوز در مرحله نوزادی است و در نتیجه در حال متحول کردن درک دانشمندان از مراحل اولیه شکل گیری جهان است. یکی از نتایج این تحول این است که احتمالا سیاه چاله‌ها و کهکشان‌ها خیلی زودتر از آن چه که تاکنون تصور می‌شد شکل گرفتند.
دکتر استفانو کارنیانی، استاد دانشگاه پیزا در ایتالیا و مسئول این پژوهش گفت: «کهکشان JADES-GS-Z14-O نمونه برجسته این پدیده است. این واقعا حیرت‌آور است که عالم فقط ظرف ۳۰۰ میلیون سال می‌تواند چنین کهکشانی خلق کند.»
این دستاورد علمی نشان می‌دهد که یا ستاره‌هایی که در مراحل اولیه تکوین فضا شکل گرفته‌اند نورانی‌تر آن‌هایی بودند که امروزه مشاهده می‌شوند و یا کهکشان‌ها بزرگ‌تر بوده‌اند.
دکتر فرانچسکو د اوجنیو می‌گوید هنوز مشخص نشده که کدامیک از این دو احتمال درست است.
نورانی بودن غیرمنتظره این کهکشان‌های اولیه به این معنی است که تلسکوپ جیمز وب قادر خواهد بود در ادامه ماموریت خود مشاهدات دوردست بیشتری انجام دهد.
پروفسور برانت رابرتسون، استاد دانشگاه سانتا کروز کالیفرنیا گفت: «جیمز وب می‌توانست این کهکشان را حتی اگر ده مرتبه کم نورتر بود رصد کند. بنابراین می‌توان گفت که ما می‌توانیم کهکشانهای دیگری حتی از مراحل اولیه‌تر شکل گیری جهان در ۲۰۰ میلیون سال اولیه، را مشاهده کنیم.»

 

tel.sabalansky

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *