انجمن کاوشگران آسمان سبلان اردبیل-انجمن نجوم اردبیل- یکی از سازمان های مردم نهاد فعال استان اردبیل در زمینه موضوعات علمی پژوهشی با رویکرد نجوم و هوافضا بشمار می آید که در طول چند سال اخیر فعالیت های علمی و فرهنگی این تشکل توانسته است تأثیر فراوانی را بر ترویج دانش در استان اردبیل، داشته باشد. در قسمت قبلی به معرفی اهداف، خدمات، تاریخچه تأسیس و دستاوردهای این انجمن برای شما مخطبان عزیز پرداختیم؛ هم اکنون قصد داریم تا به مشکلات و موانع پیش روی رشد و تعالی این سازمان مردم نهاد نمونه کشور و درد و دل های دبیر این تشکل بپردازیم.

چالش ها:

از همان اوایل کودکی به زیبایی شگرف آسمان پرستاره شب شیفته شدم و بارها با مشاهده آسمان در تاریکی مرموز شب به ذوق آمده و از این همه عظمت در خلقت متحیر گشتم. شبها تلسکوپ کوچکم را برداشته و تا زمانی که اولین پرتوهای نور خورشید آسمانِ شب را گرگ و میش کند و ستارگان را از نگاه من برباید به رصد نگین های آسمان شب، مشغول می شدم. اطرافیانم ، چه پیر، چه جوان همه و همه آسمان و زیبایی هایش را فطرتاً دوست دارند و کمتر کسیست که محسور این عظمت خدادادی نباشد.

سالها پیش انجمن نجوم اردبیل را با کمک دوستان تأسیس نمودیم و در طول بیش از یک دهه فعالیت مستمر دستاورد های بسیاری در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی داشته ایم . کمتر کسی است که با فعالیت های این تشکل آشنا نباشد چرا که با اکثر ادارات و سازمان های دولتی کشور برنامه مشترک داشته ایم از بهزیستی، بنیاد شهید، اداره غله و دخانیات گرفته تا مؤسسات و سازمان های بین المللی برنامه های علمی مشترک داشته ایم. حال این تشکل که برترین تشکل کشور سال گذشته کشورمان به انتخاب وزارت خانه های ورزش و جوانان و وزارت کشور؛ برای رشد و تعالی هر چه بیشتر نیازمند حمایت های جدی مسئولان
و مدیران دولتی و بخش خصوصی و خیرین استان اردبیل می باشد تا بتواند به مهمترین رسالتش که همانا ترویج دانش و افزایش فرهنگ در جامعه می باشد؛ نائل گردد./دبیر

در ادامه به بررسی موشکافانه تر این مسائل می پردازیم:

یکی از مهمترین مسائلی که در زمینه نجوم در اردبیل مطرح می باشد، عدم وجود یک رصدخانه با امکانات کافی برای افراد علاقه مند به نجوم و هوافضا خارج از بروکراسی های اداری موجود ادارات دولتی می باشد؛ رصدخانه ای که سالها قول تأسیس آن از طرف مسئولان استانی داده شده است، ولی تا کنون هیچ اقدامی در راستای حمایت از احداث آن صورت نگرفته است. با وجود تمام مشکلاتی که در زمینه نجوم در این استان وجود دارد، باز هم هر هفته افراد و جوانان علاقه‌مند برای آگاهی یافتن از جدیدترین یافته ها و مشارکت در پروژه های نجومی و فضایی دور هم جمع می‌شوند، که حاصل کارهایشان را در المپیاد های نجوم و فیزیک و مقالات علمی بین المللی و اختراعات و کتابهای منتشر شده و… می توان جست و جو کرد.

استان اردبیل به عنوان تنها استان کشور از وجود رصدخانه مستقل محروم میباشد لذا بایستی چاره ای اندیشید و مسئولان استانی مقدمات را برای حمایت از تشکل مذکور به عنوان متولی اصلی نجوم و هوافضا در استان، برای ساخت یک رصدخانه برای استفاده عموم مردم فراهم نموده و تدابیر لازم را اتخاذ نمایند. –البته رصد خانه ای که در آن اصول طراحی و جانمایی مکان رصدخانه رعایت شده و به دور از آلودگی نوری شهر اردبیل باشد.

نبود یک مکان دایمی برای دفتر این انجمن یکی دیگر از مشکلات پیش روی این تشکل و اکثر تشکل های استان میباشد؛ در دو سال اخیر با حمایت اداره ورزش و جوانان اردبیل یکی از اتاق های ساختمان پاج در اختیار این تشکل قرار داده شده است ولی به دلیل فضای کوچک و مشکلاتش پاسخگوی نیازهای این مجموعه نمی باشد. وجود یک مرکز علوم و نجوم همانند آنچه در شهر های دیگر وجود دارد؛ برای این شهر ضروری به نظر میرسد. به نظر می رسد با حضور شهردار جدید امیدهایی برای حمایت از احداث یک فرهنگ سرای علوم و نجوم در یکی از محلات شهر اردبیل درخواست معقولانه ای باشد. در اکثر شهرهای کشور شهرداری حامی اصلی تشکل های نجومی می باشد از همدان و…  نمونه هایی عینی  از این حمایت ها هستند.

همچنین عدم وجود مکان دایمی برای تشکیل گردهمایی های ماهانه و برگزاری کارگاه هایی که برای عموم مردم و به صورت رایگان برگزار می گردد یکی از معضلات اجرای این نوع از برنامه هاست.

اصطلاح عضو انجمن نجوم تنها برای افراد متخصص و دانشجویان اختصاص ندارد ، بلکه عموم مردم بدون هیچ گونه دانش و مدرکی در این زمینه میتوانند به عضویت این مجموعه درآمده و از خدمات آن بهره مند گردند. افراد مختلف در تخصص های گوناگون اعم از پزشکان، معلمان، کارمندان دولت، اساتید دانشگاه، شغل های آزاد، دانش آموزان و دانشجویان و حتی زنان خانه دار در این انجمن در بازه های سنی مختلف عضو می باشد و هم اکنون بیش از ۴۰۰نفر عضو این مؤسسه بوده و از خدمات و برنامه های این تشکل بیش از ده ها هزار نفر ساعت از مردم بزرگوار اردبیل بهره مند بوده اند. افرادی که به عضویت این مجموعه درآمده اند پس از طی دوره های آموزشی و کسب توانایی های لازم میتوانند در قالب کارگروه های تخصصی در زمینه های مختلف علوم مربوط به نجوم و هوافضا به اختیار دسته بندی شده و به جرگه پژوهشگران داوطلب نجوم وفضا بپیوندند. تا کنون کارگروه های تخصصیِ اخترفیزیک، کیهان شناسی، هوافضا، سیاره شناسی، عکاسی نجومی،  ابزار های نجومی و فضایی، رؤیت هلال ماه و رصد آسمان و اجرام ناشناخته سماوی ، اختررباتیک و… در این انجمن تشکیل شده اند. هرچند که دستاوردهای علمی و پژوهشی این تشکل با ادارات و سازمان های دولتی استان قابل مقایسه و تأمل میباشد ولی نیاز به حمایت های مادی و معنوی از این کارگروه های فراتر از بودجه اندک این تشکل می باشد.

متاسفانه خیرین استانی تمایلی به حمایت از سازمان های مردم نهادی که در حوزه هایی به جز امور خیریه فعال هستند؛ ندارند چرا که متولیان این امر مثل اداره اوقاف و… از فرهنگسازی لازم مغفول مانده  و نمونه های موجود به جامعه خیرین معرفی نشده و فقط به امور مد نظر دولت ها توجه شده است (مثل مدرسه سازی و بیماران خاص) که امید است که خیرین استانی که وقف ها و کمکهایشان در کشور سرآمد و زبان زد میباشد از سازمان های مردم نهاد به ویژه در زمینه های علمی-پژوهشی بیش از پیش  حمایت نمایند و فرهنگ وقف و خیریه علمی و مردم نهاد در این استان گسترش یابد. برای حمایت های مادی و معنوی و کسب اطلاعات بیشتر از این مجموعه می توانید از روش های ارتباطی زیر استفاده نمایید:

      نحوه تماس با انجمن:

  • وبسایت :                                   www.Sabalansky.com
  • پست الکترونیکی:                          info@sabalansky.com
  • آدرس دفتر:   اردبیل ، چهارراه امام ، جنب استانداری، داخل پارک ملت ،پایگاه اطلاع رسانی جوانان: پاج (لطفا قبل از مراجعه حضوری تلفنی هماهنگی نمایید.)
لوگوی انجمن نجوم اردبیل آسمان سبلان

با عضویت در خبرنامه ما از آخرین اخبار نجومی محلی و جهانی مطلع شوید.

مشترک شدن در خبرنامه ما

انجمن

© 2024 تمامی حقوق برای آسمان‌سبلان محفوظ است.