اولین ماراتن مسیه پلاس و جشن ستاره ها در آباده شیراز

ertertr56اولین ماراتن رصدی مسیه پلاس و اولین جشن ستاره ها Star Party  با حضور منجمان سراسر ایران در شهرستان آباده شیراز برگزار شد.

به نام خالق هستی

گویا ماراتن ها ی مسیه و صوفی امسال اقبال خوبی نداشتند و بنا به دلایلی هر دو ماراتن مسیه و صوفی امسال برگزار نگردید . ولی عدم برگزاری این دو برنامه مهم ،که طرفداران بسیاری را در بین منجمان آماتور ایران دارد باعث نشد منجمان ایران امسال سال بدون ماراتن داشته باشند. در چند استان از جمله خراسان و کرمان ما شاهد برگزاری ماراتن های رصدی منطقه ای بودیم که حرکتی جالب و جدید در بین جامعه نجوم آماتوری ایران بود.

ماراتن مسیه امسال به دلیل بدی آب و هوا در اردیبهشت ماه لغو شد.ولی تیم برگزار کننده این برنامه دست به کار شده و ترتیب ماراتن مسیه پلاس را در ۲۲ و ۲۳ شهریور ماه را دادند. این برنامه هرچند که با نام اولین ماراتن مسیه جنوب و جنوب غرب ایران نامیده شد ولی در واقع از تمامی نقاط کشور در این برنامه حضور داشتند. آقای خسرو جعفری در افتتاحیه این برنامه این برنامه را اولین جشن ستاره ها Star Party  در ایران دانست. جای دارد از زحمات شبانه روزی تمامی عزیزانی که برای اجرای این برنامه کوشیدند تقدیر و تشکر کنیم به ویژه اعضای انجمن نجوم آباده و جناب آقای جعفریزاده که زحمات زیادی را در اجرای این برنامه متحمل شدند. در این برنامه ۱۱۵ نفر از علاقه مندان به زیبایی های آسمان شب  در دو رده رقابتی و آموزشی به رقابت پرداختند.

افتتاحیه برنامه در ۲۲ شهریور ماه در ساعت ۱۱ در سالن اجتماعات فرمانداری آباده شیراز با حضور مسئولین محلی و دکتر عطارد برگزار شد.  ساعت ۵ راهی منطقه رصدی در ۸۰ کیلومتری آباده شدیم و پس از استقرار ماراتن با سوت داوران از ساعت ۱۰ شب با دو ساعت تاخیر شروع شد . در این ماراتن شرکت کنندگان باید ۱۶۹ جرم سماوی را از چشمی های تلسکوپ های خود پیدا میکردند. ماراتن به خوبی در آسمانی تاریک و شفاف و پرستاره تا نزدیکی ها طلوع خورشید ادامه داشت . پس از استراحتی کوتاه اختتامیه برنامه آغاز شد و برگزیدگان در دو رده دوچشمی و تلسکوپ معرفی شدند و سپس از داوران و دست اندرکاران این برنامه تجلیل به عمل آورده شد.و این بود داستان زیباترین شب رصدی سال ۱۳۸۹ در زیر آسمان پرستاره آباده و با حضور منجمان و علاقه مندان به زیبایی های آسمان شگفت انگیز شب.

با تشکر از زحمات شبانه روزی تمامی دوستانی که با جان و دل برای اجرای هرچه بهتر این برنامه کوشیدند.

افتتاحیه برنامه با حضور دکتر عطارد در سالن اجتماعات فرمانداری آباده شیراز

سخنان جناب آقای خسرو جعفریزاده در مورد ماراتن مسیه پلاس و ایده جشن ستاره

حرکت به سمت سایت رصدی در آباده شیراز

آماده سازی سایت و تیم بندی گروه ها برای برگزاری ماراتن

در انتظار اعلام تیم بندی لیست اجرام

آماده  شدن شرکت کنندگان برای یک شب رصدی هیجان انگیز زیر آسمان شیراز

اختتامیه برنامه و داوران ماراتن

شرکت کنندگان

برگزیدگان اولین ماراتن مسیه پلاس ایران

تصویر دسته جمعی و پایانی برنامه

—————————————

لینک های مرتبط:

ماراتم مسیه جنوب ایران

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *