گزارش استهلال هلال ربیع الثانی۱۴۳۶ هـ.ق- ۱ بهمن ۹۳ اردبیل

   برنامه رویت هلال ربیع الاول ۱۴۳۶ هـ.ق در اردبیل توسط ستاد رویت هلال ماه اردبیل  در  ۲۹ ربیع الأوّل مصادف با ۲۱ ژانویه ۲۰۱۵  از  ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸:۳۰ در محوطه دانشگاه محقق اردبیلی و محوطه بقعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی با حضور دو تیم  با استفاده از ابزارهای رصدی و عکاسی  ‌برگزار شد.

با توجه به پیش بینی‌های بعمل آمده رویت هلال نوی ربیع الثانی در ۲۹ ربیع الأوّل ۱۴۳۶ مصادف با ۱ بهمن ماه ۱۳۹۳ در اردبیل با چشم غیرمسلح به آسانی  امکان پذیر بود. روز ۱بهمن ماه ۱۳۹۳ چندین گروه در سرتاسر استان و کشور به امر رویت پرداخته اند  و گزارش‌های رویت یا عدم رویت همراه با مشخصات فنی و علمی‌از گروه‌های مستقر در سراسر استان جمع آوری به دفتر ستاد رویت هلال ماه دفتر مقام معظم رهبری برای استفاده‌های لازم ارسال می‌شود. برای رویت هلال با استفاده از نرم افزارهای تخصصی مختصات سماوی ماه و خورشید و مکان رصدگاه مشخص می‌شود و پس از بررسی مسائل هواشناسی با استفاده از دوربین‌های دوچشمی، تلسکوپ، دستگاه‌های مکان یاب و تجهیزات فنی به رویت هلال ماه اقدام می‌شود. در پایان از تلاش‌های ستاد رویت هلال ماه استان و همچنین مسئولان انجمن نجوم کاوشگران کیهان بیکران آسمان سبلان اردبیل و آقای علی انوار از خبرگزاری ایکنا و تمامی‌دوستانی که یار و همراه ما در اجرای این برنامه بودند تقدیر و تشکر مینماییم. در ادامه توجه شما را به گزارش تفصیلی این برنامه جلب مینمایم:

 

گزارش تفصیلی رویت هلال ماه شامگاهی ربیعُ الثّانی ۱۴۳۶

گروه رصدی : ستاد استهلال استان اردبیل (وابسته به دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در اردبیل : حجه الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن عاملی)

تاریخ رصد:

دوشنبه ۲۹ ربیع الاوّل ۱۴۳۶ هجری قمری مصادف با ۰۱/۱۱/۱۳۹۳ هجری شمسی برابر با ۲۱ ژانویه ۲۰۱۵ میلادی

ساعت شروع رصد: ساعت ۱۶ و ۲۰ دقیقه

مکان و موقعیت رصدگاه:

گروه اول: ایران – اردبیل – شهرستان اردبیل- مکان رصد: پشت بام ساختمان دانشکده علوم پایه دانشگاه محقق اردبیلی

گروه دوم: محوطه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

طول جغرافیایی گروه اول: ۲۶۳۲۷۲E

عرض جغرافیایی گروه اول : ۴۲۳۲۶۲۷  N

منطقه زمانی گروه اول : ۰۳:۳۰ +- ساعت رسمی‌ایران

ارتفاع از سطح آبهای آزاد گروه اول : ۱۳۹۳ متر

وضعیت جوی:صاف همراه همراه با غبار محلی

زمان محاسباتی غروب خورشید: ۱۷:۲۸

زمان ظاهری غروب خورشید: ۱۷:۲۵

رطوبت: ۳۰ درصد – کاهنده

درجه حرارت: ۴ درجه سانتیگراد

باد: نسیم آرام – بدون جهت

پوشش ابری: ۵ درصد پراکنده

مکان غروب خورشید: دارای غبار با دید نجومی مناسب

وضعیت افق:  صاف

ارتفاع غبار یا ابر از افق: ۳ درجه نامتراکم

پایان رصد : ساعت ۱۸ و ۲۵ دقیقه

ابزار‌های رصدی:  تلسکوپ ۱۲ اینچ دابسونی با لنز ۳۲ میلی متر اسکای واتچر و ۱۶ میلی متر ویلیام اپتیک و ۲ عدد دوربین دوچشمی‌۲۰در ۱۰۰ و  یک دوچشمی‌۲۰ در ۸۸ میلی متر

تجهیزات :  دوربین عکاسی۶۰۰ D کانن با لنز ۱۸-۵۵  برای عکاسی مستقیم از تلسکوپ و دوربین ۷D  کانن با لنز زوم برای عکاسی غیر مستقیم  – دو عدد لپ تاپ همراه با نرم افزار‌های رویت پذیری هلال ماه و یک عدد تبلت ۷ اینچ  اندرویدی جهت موقعیت یابی و جی پی اس و لیزر پوینتر

اسامی‌رصدگران وهمراهان :

گروه اول ( محوطه دانشکده علوم دانشگاه محقق اردبیلی ):آقایان دکتر فرهاد ذولفقار پور، سعید صداقت، رضا احدی، دکتر بلبلی و…

گروه های دوم (جنب بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی):  آقایان محمد علی ظفرمندی(سرپرست گروه)،  علی انوار

مشروح گزارش:

با تبریک حلول ماه ربیع الثانی ۱۴۳۶ هـ.ق در اول ماه بهمن ماه ۱۳۹۳ ، و تبریک ماه پیروزی انقلاب اسلامی ایران باید به استحضار برسانیم بنا پیش بینی‌ها در موقیت مکانی ما رویت پذیری با چشم غیر مسلح و مسلح هر دو امکان پذیر می بود فلذا از دقایقی قبل از غروب آفتاب در موقیت برای رصد با تجهیزات تنظیم شده در گروه  آماده بودیم و سعی کردیم با عکاسی هر ۲۰ ثانیه یکبار از موقعیت هلال ماه به روش مستقیم و غیر مستقیم بعدا آنرا در دفتر ستاد بررسی نماییم، خوشبختانه  در ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه موفق به اولین رویت توسط عکاسی مستقیم از تلسکوپ ۱۲ اینچ شدیم سپس همزمان سایر اعضای تیم و گروه دوم هم ۱ دقیقه بعد موفق به رویت این هلال زیبا شدند. زمان رویت پذیری این ماه به دلیل سن بالا و پیر بودن هلال مقداری بالا بود(کمتر از یک ساعت بعد از غروب خورشید در افق) که توانستیم به راحتی از هلال عکاسی نماییم. تلفیق تصاویر هلال نوی ماه ربیع الثانی با آثار با آثار تاریخی اردبیل ایده گروه دوم به سرپرستی آقای محمد علی ظفر مندی و عکاسی آقای علی انوار بود که به زودی تصاویر آن درسایت قرار داده خواهد شد. هوای صاف و آرام و دمای مناسب شهر اردبیل از موقع از سال، تسهیل کننده امر رویت هلال ماه ربیع الثانی ۱۴۳۶ هـ.ق در اردبیل بودند. مقارنه سیاره های عطارد و زهره با ماه یکی از ویژگی های جذاب امروز بود.

  نتیجه ی رصد:

رویت شد.

نقشه های رویت:

نقشه رویت پذیری با چشم مسلح و غیر مسلح – منبع : سایت استهلال

rabie 2 1436

نقشه موقعیت مکانی ماه نسبت به خورشید در ۱ بهمن ماه ۱۳۹۳ – استخراج دکتر فرهاد ذولفقار پور از اعضای ستاد استهلال اردبیل

1 bahman

نقشه گراف دمای ماهانه اردبیل در ژانویه ۲۰۱۵ – منبع : سایت اکو ویدر

شسشسشس

نقشه ماهواره ای پراکندگی ابرهای منطقه ایران

download

 

 

تصاویر زیر از علی انوار{خبرنگار ایرنا و ایکنا و…}): (گروه دوم)

rabiol ll Ali anvar (1) (Copy) (2) rabiol ll Ali anvar (2) (Copy) rabiol ll Ali anvar (4) (Copy) rabiol ll Ali anvar (5) (Copy) rabiol ll Ali anvar (6) (Copy) rabiol ll Ali anvar (7) (Copy) rabiol ll Ali anvar (8) (Copy)

تصاویر زیر از  آقای رضا احدی{دبیر انجمن نجوم اردبیل} – (گروه اول)

Sabalansky (1) Sabalansky (2)   Sabalansky (5) Sabalansky (6) Sabalansky (7)   Sabalansky (10) Sabalansky (11) Sabalansky (12) Sabalansky (13) Sabalansky (14)

 

نقشه ماهواره ای از سایت رصدی گروه اول:

استفاده از مطالب این گزارش فقط با درج نام و آدرس وبسایت مجاز می باشد. Copy Right 2015 Sabalansky.com

بایگانی شمسی

یک فکر در مورد “گزارش استهلال هلال ربیع الثانی۱۴۳۶ هـ.ق- ۱ بهمن ۹۳ اردبیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حضور اعضای انجمن نجوم اردبیل در کنفرانس بین المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی

دکتر سالار عباسوند و صداقت به نمایندگی از انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل در اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها که در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار گردید
ادامه مطلب

دانش آموزان مدرسه راهیان صادق اردبیل به همراه دبیران از دفتر انجمن نجوم اردبیل (آسمان سبلان) بازدید کردند

این برنامه با سخنرانی مختصر در مورد معرفی انجمن نجوم اردبیل، تاریخچه و فعالیتهای ان آغاز شد. در ادامه برنامه آقای سالار عباسوند و آقای علی اردیبهشتی به سوالات نجومی دانش آموزان پاسخ دادند. در انتهای برنامه با استفاده از فیلتر متصل به تلسکوپ، رصد لکه های خورشیدی انجام شد.
ادامه مطلب