گزارش بیست و پنجمین باشگاه نجوم اردبیل

 بیست و پنجمین باشگاه نجوم اردبیل در ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۴ با همت کمیته اجرایی باشگاه نجوم اردبیل در انجمن کاوشگران کیهان بیکران آسمان سبلان و با همکاری اداره کل ورزش و جوانان اردبیل از ساعت ۱۷ الی ۱۹ در سالن کنفرانس استادیوم رضازاده اردبیل با هدف ترویج علم نجوم و ارایه جدیدترین اخبار علمی و نجومی، در بین عموم مردم برگزار گردید.


بیست و پنجمین باشگاه نجوم اردبیل در ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۴ با همت کمیته اجرایی باشگاه نجوم اردبیل در انجمن کاوشگران کیهان بیکران آسمان سبلان و با همکاری اداره کل ورزش و جوانان اردبیل از ساعت ۱۷ الی ۱۹ در سالن کنفرانس استادیوم رضازاده اردبیل با هدف ترویج علم نجوم و ارایه جدیدترین اخبار علمی و نجومی، در بین عموم مردم برگزار گردید.

باشگاه های  نجوم تابستانه اردبیل همیشه از نشاط و طراوت  خاصی برخوردار بوده و با استقبال علاقه مندان به نجوم روبه روست. این باشگاه با حضور تعداد کثیری از علافه مندان و کارشناسان نجوم و فیزیک با همت کمیته اجرایی این باشگاه با یک مقاله و بخش های مختلف برگزار شد که در ادامه توجه شما را در ادامه به گزارش آن جلب خواهیم نمود:

پس از قرائت قرآن کریم و ارایه سین برنامه توسط مجری برنامه آقای نادر جمشیدی؛ برنامه با ارایه مقاله ای درباره تاریخ نجوم توسط استاد عبداللهی آغاز شد. در این مقاله به سیر تاریخ نظریه های نجومی در طول تاریخ علوم تجربی پرداخته شد. پس از آن کلیپی در مورد اندازه ستارگان و بزرگترین ستاره کشف شده و مقایسه آن با کره زمین پخش شد .

در ادامه برنامه نوبت به بخش معرفی کتب نجومی با کتاب” ستاره شناس نوین آماتور ” پرداخته شد. این کتاب راهنمای جامعی است برای هر ستاره‌شناس آماتوری که علاقه‌مند است مطالعاتی بیش از نگاه کردن به ستاره‌ انجام دهد. اگر یک تلسکوپ شخصی دارید و می‌خواهید بدانید که چگونه به بهترین شکل از آن استفاده کنید، یا اگر به فکر خرید یک تلسکوپ هستید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، این کتاب را مطالعه کنید. ویراسته‌ی : پاتریک مور – ترجمه: دکتر تقی عدالتی،  زهره‌ی اشرفی – انتشارات: آستان قدس رضوی.

فهرست مطالب کتاب:

  • عنوان
  • مقدمه: پاتریک مور
  • فصل اول: اصول اپتیکی (نوری)
  • فصل دوم: خرید تلسکوپ
  • فصل سوم: تلسکوپ‌های تجاری
  • فصل چهارم: رصدخانه‌ها و تلسکوپ‌ها
  • فصل پنجم: تلسکوپتان را خودتان بسازید
  • فصل ششم: ابزار کمکی
  • فصل هفتم: فن‌آوری الکترونیک و اخترشناسان آماتور
  • فصل هشتم: گام‌های اولیه در محاسبات نجومی
  • فصل نهم: طیف‌نماهای نجومی
  • فصل دهم: عکس‌برداری نجومی
  • فصل یازدهم: انجمن‌های نجومی
  • واژه‌نامه

سپس مسابقه نجومی این ماه با موضوع ستاره های دوتایی به همراه پذیرایی از حضار پخش گردید. که در ادامه آقای سالار عباسوند به توضیح پاسخ سوالات این مسابقه پرداختند. در ادامه این برنامه آقای علی آقاده ده زاده مقاله ویژه این ماه را با عنوان ستارگان دوتایی برای حضار ارایه نمودند.در این مقاله به انواع ستارگان دوتایی و چند تایی و روش دسته بندی و شناسایی و نمودار قدر و نورانیت آنها پرداخته شد که در ادامه حضار بحث کوتاهی را با همراهی ایشان در مورد انواع ستارگان و موضوعات مربوط پرداختند.

در ادامه کلیپی با عنوان تایم لپس عکاسی آسمان شب برای حضار پخش شد. در ادامه پاسخ سوالات مسابقه پخش و از افرادی که پاسخ صحیح داده بودند با اهدای جوایزی تقدیر شد. همچنین جوایز برگه های قرعه کشی جلسه قبل هم به برگزیدگان اهدا شد.

پس از آن آقای جمشیدی از حضار برای شرکت در دوره های تابستان آموزش نجوم و عکاسی نجوم و نامزدی در چهارمین دوره انتخابات شورای مرکزی و دبیر انجمن دعوت بعمل آوردند.

پایان بخش برنامه بخش بحث آزاد علمی با عنوان شفق های قطبی و دلایل پیدایش آنها با همکاری و همراهی حضار محترم برگزار شد.

در پایان جای دارد از تمامی دوستانی که یار و یاور ما در اجرای این برنامه علمی-فرهنگی بودند به ویژه کادر محترم ورزشگاه ۶۰۰۰ نفری رضازاده و همچنین معاونت فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان اردبیل تقدیر و تشکر نماییم.

——————————————————

برنده قرعه کشی سوال مسابقه:

  • مسعود عبدالرحیمی

برنده تکمیل فرم نظرسنجی:

  • به زودی!

—————————————————

لینک دانلود مقالات:

————————————————–

تصاویر:

IMG_9708 (Copy) IMG_9709 (Copy) IMG_9712 (Copy)

بایگانی شمسی

حضور اعضای انجمن نجوم اردبیل در کنفرانس بین المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی

دکتر سالار عباسوند و صداقت به نمایندگی از انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل در اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها که در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار گردید
ادامه مطلب

دانش آموزان مدرسه راهیان صادق اردبیل به همراه دبیران از دفتر انجمن نجوم اردبیل (آسمان سبلان) بازدید کردند

این برنامه با سخنرانی مختصر در مورد معرفی انجمن نجوم اردبیل، تاریخچه و فعالیتهای ان آغاز شد. در ادامه برنامه آقای سالار عباسوند و آقای علی اردیبهشتی به سوالات نجومی دانش آموزان پاسخ دادند. در انتهای برنامه با استفاده از فیلتر متصل به تلسکوپ، رصد لکه های خورشیدی انجام شد.
ادامه مطلب