گزارش رصد کاروانسرای شاه عباسی نیر ۹۵/۴/۱۷

اولین رصد گروهی و آزاد انجمن نجوم اردبیل در سال ۱۳۹۵ در ۱۰ کیلومتری شهرستان نیر در سایت رصدی کاروانسرای شاه عباسی اردبیل و در میانه تعطیلات عید سعید فطر برگزار گردید.

این برنامه رصدی از ساعت ۱۵ به بعد روز پنجشنبه آغاز گردید؛ در ابتدا وضعیت هوا نا مطلوب به نظر می رسید ولی طبق پیش بینی های هواشناسی از ساعت ۲۲ به بعد یک آسمان صاف و تاریک را شاهد بودیم. پس از استقرار در منطقه از کاروانسرای تاریخی شاه عباسی شهرستان نیر بازدید بعمل آمد و سپس کارگاه آموزشی توسط آقای علی آقا دده زاده ارایه شد . در ادامه با تاریکی آسمان حاضرین با صورهای فلکی آشنا شدند و بخش بعدی برنامه رصد اجرام عمق آسمان و عکاسی نجومی بود.

برنامه های عمومی رصدی با هدف ترویج رصد در میان عامه مردم و به صورت آزاد برگزار می شود. طبق نظر کارشناسان رصدی این انجمن، برنامه های رصدی این انجمن در سطوح زیر دسته بندی و برگزار خواهند شد:

  1. رصد های عمومی داخل شهری(شرکت برای عموم مردم آزاد است.)
  2. رصدهای عمومی و آزاد خارج از شهر (شرکت برای عموم علاقه مندان آزاد است.)
  3. رصدهای آموزشی مخصوص اعضا و دانشجویان کارگاه های علمی(فقط اعضای انجمن می توانند شرکت نمایند.)
  4. رصدهای مخصوص کارگروه های تخصصی(فقط اعضای کارگروه های تخصصی مربوطه می توانند شرکت نمایند.)
  5. رصد های ویژه تمرینی و پروژه ای (فقط اعضای کارگروه رصد می توانند شرکت نمایند.)

بدینوسیله از تمامی علاقه مندان دعوت می شود برای شرکت در دسته های فوق با مسئولین انجمن در ارتباط باشند. جای دارد از زحمات آقای بابک آزاد و علی آقاده ده زاده و سایر دوستان عزیزی که در اجرای این برنامه یار و همراه ما بودند تقدیر و تشکر نماییم.

توضیح درباره کاروانسرای شاه عباسی:

کاروانسرای شاه عباسی این کاروانسرا در ۱۰ کیلومتری شهرستان نیر در استان اردبیل واقع گردیده است. این کاروانسرا به فرمان شاه عباس صفوی در منطقه برف گیر گردنه سایین جهت امنیت مسافران ساخته شده است. این کاروانسرا، متناسب با شرایط اقلیمی منطقه ساخته شده است ، چرا که عرض و ارتفاع ورودی های فضاهای زیستی داخل ، به حداقل ممکن کاهش یافته طوری که با اندک وسایلی می‌توان آن را مسدود و از نفوذ سرما و کوران برف به داخل آن جلوگیری کرد.مصالح بکار رفته در این کاروانسرا از سنگ های همان منطقه که مقاوم در برابر شرایط جوی هستند تامین شده است. روزنه‌های سقفی این کاروانسرا در حداقل اندازه در نظر گرفته شده و از نظر تبادل هوا در صورت نیاز و نیز تامین روشنایی فضاهای داخل عملکرد منطبق با نیاز طراحی و ساخته شده است. ورودی های فضاهای ارتباطی داخل در مرکز بنا نسبت به فضاهای جانبی مقداری بزرگتر در نظر گرفته شده تا چهار پایانی که همراه و مورد استفاده کاروانیان بوده نیز بتوانند در داخل پناه بگیرند. سبک ساخت این کاروانسرا در سبک کاروان سراهای مناطق کوهستانی ایران می باشد./ منبع : ویکی پدیا

تصاویر برنامه:

sabalansky 95 4 17 nir karvansara shahabbasi (1) sabalansky 95 4 17 nir karvansara shahabbasi (2) sabalansky 95 4 17 nir karvansara shahabbasi (3) sabalansky 95 4 17 nir karvansara shahabbasi (5) sabalansky 95 4 17 nir karvansara shahabbasi (7) sabalansky 95 4 17 nir karvansara shahabbasi (8) sabalansky 95 4 17 nir karvansara shahabbasi (9) sabalansky 95 4 17 nir karvansara shahabbasi (10) sabalansky 95 4 17 nir karvansara shahabbasi (11) sabalansky 95 4 17 nir karvansara shahabbasi (12) sabalansky 95 4 17 nir karvansara shahabbasi (14)

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *