گزارش ماه گرفتکی ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۰


 آخرین خسوف سال:

آخرین ماه گرفتگی (خسوف) کلی سال ۱۳۹۰ که تا چند سال آینده (۱۳۸۸روز دیگر) تکرار نخواهد شد ،۱۹ آذر ماه به وقوع پیوست . ویژه برنامه ای که …….

لطفا برای مشاهده گزارش به ادامه مطلب مراجعه فرمایید:

به نام خالق هستی

آخرین ماه گرفتگی (خسوف) کلی سال ۱۳۹۰ که تا چند سال آینده (۱۳۸۸روز دیگر) تکرار نخواهد شد ،۱۹ آذر ماه به وقوع پیوست . ویژه برنامه ای که انجمن آسمان سبلان (کیهان بیکران) برای این پدیده مهم نجومی تدارک دیده بود به دلیل پیش بینی ابری بودن هوا و بارش برف دو روز ،زودتر از وقوع پدیده مذکور در ۱۷ آذر، در پارک معلم اردبیل برای عموم مردم ، برگزار گردید.

این ویژه برنامه از ساعت ۱۸ آغازبا غروب خورشید در افق شرقی آغاز شد ، در این برنامه سعی بر آن شد تا رهگذران و مردم عادی و اعضای انجمن که از قبل توسط اطلاع رسانی در محل مورد نظر حاضر شده بودند ،آشنایی اولیه ای با تنها قمر زمین ماه داشته باشند به طوریکه کارشناسان انجمن به توضیحاتی راجع به ماه و دلایل خسوف به زبانی ساده برای حاضرین پرداختند و به سوالات حاضرین پاسخ دادند. در ادامه حاضرین از نزدیک به رصد قرص نارس ماه در شب دوازدهم و سیارات زهره و مشتری و کهکشان آندرومدا و… با تلسکوپ های ۱۰ اینج دابسونی و تال ۲ و تال ۱۲۰ میلی متر و… پرداختند و با اجزای ماه(دهانه های برخوردی و آتشفشانی و دریاهای ماه) از نزدیک آشنا شدند. این برنامه در راستای سری برنامه های هفتگی و ترویجی نجوم برای همه “آسمان شب سبلان” که به صورت رصد خیابانی برگزار می گردد ، صورت گرفت.

ولی تعدادی از اعضای انجمن راهی یزد شدند و در رصدی که توسط انجمن نجوم یزد برای خسوف ۱۹ آذر تدارک دیده شده بود ، شرکت کردند. در این برنامه بعد از ظهر پس از گردهم آمدن شرکت کنندگان در رصد، راهی روستای تاریخی سر یزد در کمتر از ۲۰ کیلومتری یزد به سمت کرمان شدیم. ساعت ۱۷:۴۵ بود که به روستا رسیدیم. دقایقی پس از غروب خورشید ماه نیم گرفته از افق شرقی آسمان رخ نمایان کرد ، این خسوف جز خسوف های نادری بود که ماه به صورت گرفته طلوع میکرد.

سپس در کاروانسرای سر یزد (سایت رصدی انجمن نجوم یزد) حاضر شدیم. و با استقرار وسایل و نصب ادوات اپتیکی به رصد این پدیده پرداختیم ، در کناری عده ای مشغول یادگیری صورت های فلکی و آشنایی اولیه با آسمان توسط کارشناسان انجمن نجوم یزد بودند ، عده ای هم به عکاسی از این پدیده زیبا مشغول بودند ، تعدادی هم در حال انجام پروژه های ساده ای که میتوان در خسوف ها انجام داد(اختفای ستاره ای) ، مشغول بودند،عده ای هم در حال رصد با تلسکوپ از ماه گرفته و اجرام آسمانی بودند.

خسوف را حرکت جت های مسافربری عربی که از آسمان یزد عبور می کردند و ردی از ابر را به دنباله خود می کشیدند ، بیش از پیش زیباتر می کرد و سوژه های عکاسی زیادی را برای حاضرین به وجود می آورد. پس از ۲ ساعت رصد برای استراحت در چاپارخانه کنار کاروانسرا که رستوران سنتی می باشد حاضر شده و آش محلی این روستا را صرف کردیم و بدین ترتیب اندک اندک یک شب رصدی دیگر هم با خاطره ای زیباتر به پایان رسید.

در پایان از زحمات اعضای شورای مرکزی انجمن (سالار عباسوند{دبیر برگزاری}، رضا شجاع ، تایماز علیزاده ، رضا احدی ، نگین عباسوند ، رضا عالیزاده، پیمان خوب ) و تمام عزیزانی که ما را در بر گزاری این ویژه برنامه یاری دادند و همچنین از تلاش های مسئولین انجمن نجوم یزد که پذیرای اعضای انجمن در رصد این پدیده بودند .کمال تقدیر و تشکر را داریم.

با سپاس فراوان

کارگروه رصد وعکاسی نجومی

 

تصاویر برنامه:

 
اطلاعات در مورد ماه گرفتگی ۱۹ آذرماه ۱۳۹۰:

ماه گرفتگی کلی ۱۹ آذر از سری ساروس ۱۳۵ است.این دوره ی ساروسی ۷۱ ماه گرفتگی دارد که ماه گرفتگی فوق بیت و سومین عضو و در عین حال چهارمین گرفت کلی از این دوره محسوب می شود.ماه گرفتگی ۱۹ آذر به وقت رسمی ایران از ساعت ۱۵:۰۳:۳۶ با ماه رفتگی نیم سایه ای آغاز می شود. ولی ماه این زمان هنوز در ایران طلوع نکرده است. هم زمان با شروع ماه گرفتگی جزئی ، ماه در بخش هایی از شرق و شمال شرقی ایران طلوع می کند. به بیان دیگر طلوع ماه در سراسر پهنه ی ایران همراه با ماه گرفتگی جزئی است.میزان جزئی بودن این ماه گرفتگی د مناطق مختلف ایران متفاوت خواهد بود و هرچه به سمت شمال غربی ایران برویم ماه با قدر گرفت بیشتری طلوع می کند.

ماه گرفتگی جزئی ۸۰ دقیقه به طول می انجامد تا در ساعت ۱۷:۳۶:۱۶ ماه رفتگی کلی آغاز شود.اگرچه ماه در افق است ، ولی ارتفاع ماه در شمال شرقی ایران به ۱۵ درجه می رسد. ماه گرفتگی کلی ۵۱ دقیقه و ۸ ثانیه به طول می انجامد تا سرانجام قرص ماه در ساعت ۱۸:۲۷:۲۴ از سایه زمین خارج شود و ماه گرفتگی جزئی تا ساعت ۱۹:۴۷:۵۸ ادامه یاد. اگر ماه گرفتگی نیم سایه ای را نیز دنبال کنید متوجه رفع کدری در قرص ماه خواهید شد تا جایی که در ساعت ۲۰:۵۹:۵۷ ماه گرفتگی به طور کامل پس از ۵ ساعت و ۵۶ دقیقه به پایان می رسد.

منجمان سه نوع متفاوت از ماه گرفتگی را شناسایی کرده اند:

 

 

 

 

 

۱) خسوف یا ماه گرفتگی نیم سایه ای :

ماه از قسمت نیم سایه ی زمین عبور می کند.
پژوهش در زمینه ی این رویداد ویژه ی انجمن های علمی و تخصصی است و رصد آن پیچیده می باشد.

۲)خسوف یا ماه گرفتگی جزیی:

بخشی از ماه از سایه ی زمین عبور می کند.
رصد این رویداد حتی بدون استفاده از ابزار اپتیکی نیز ساده است.

۳)خسوف یا ماه گرفتگی کلی:

تمام ماه از داخل سایه ی زمین عبور می کند.
این رویداد به خاطر رنگ های گوناگون و مرتعشی که ماه در لحظه ی گرفت کامل در سطح خود دارد بسیار برجسته و مورد توجه است.
۱۹ آذرماه امسال شاهد ماه گرفتگی کلی خواهیم بود.

 

زمان گرفت امسال:

  • لحظه ورود ماه به نیم سایه زمین: ساعت ۱۵ و ۰۳ دقیقه و ۳۲ ثانیه بعد از ظهر شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰
  • لحظه ورود ماه به سایه زمین ( تماس اول ) : ساعت ۱۶ و ۱۵ دقیقه و ۴۲ ثانیه
  • لحظه آغاز گرفتگی کامل ( تماس دوم ) : ساعت ۱۷ و ۳۶ دقیقه و ۱۶ ثانیه
  • لحظه بیشینه گرفتگی ( وسط خسوف ) : ساعت ۱۸ و ۱ دقیقه و ۴۸ ثانیه
  • لحظه آغاز گشودگی کامل ( تماس سوم ) : ساعت ۱۸ و ۲۷ دقیقه و ۲۴ ثانیه
  • لحظه پایان گرفتگی کامل ( تماس چهارم ) : ساعت ۱۹ و ۴۷ دقیقه و ۵۸ ثانیه
  • لحظه خروج کامل ماه از نیم سایه زمین : راس ساعت ۲۱ شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰


بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *