گزارش نمایشگاه هفته جهانی نجوم در اردبیل ۱۳۹۴

[روز نجــــوم چه روزیست؟ ]

در روز نجوم منجمان آماتور (و گاهی حرفه ای) تلاش می‌کنند عموم مردم را با زیبائیهای آسمان آشنا کنند ، برخی از مردم تصور می‌کنند ” علم” چیز پیچده ای بوده و متعلق به دانشمندان است و از ارتباط آن با زندگی روزمره و زیبائیهای آن در محیط اطرافشان اطلاعی ندارند. در روز نجوم می‌توان تا حدی فاصله میان محققان   ، دانشمندن و مردم را کم تر کرد. در برخی از کشورها، یک یا چند روز درهای آزمایشگاهها و رصدخانه‌ها به روی مردم عادی باز است تا همه مردم بتوانند با فعایت‌های علمی‌از نزدیک آشنا شوند …

، اما بیشتر رصدخانه‌ها برای دوربودن از آلودگی نوری و آلودگی هوا و کم کردن اثر جو ، در خارج از شهر و در ارتفاعات بالا قرار دارند و حتی اگر برخی روزها رصدخانه‌ها پذیرای مردم عادی باشند ، مراجعه مردم به رصدخانه‌ها مشکل است.  حدود ۳۰ سال پیش داگ برگر پیشنهاد داد به جای اینکه مردم را به خارج از شهرها و مناطق دوردست بکشانیم ، بهتر است در روز مشخصی از سال ، تلسکوپها را به داخل شهرها و به میان مردم بیاوریم .این گونه بود که روز نجوم متولد شد.  امروز  بیش از ۵۰ کشور روز  و هفته  نجوم را برگزار می‌کنند. اتحادیه بین المللی نجوم تلاش می‌کند در برگزاری روز نجوم در سراسر جهان هماهنگی ایجاد کند. این مرکز یکی از روزهای آخر هفته بین ۱۵ می‌تا۱۵ آوریل را که ماه در حالت تربیع اول است را به عنوان روز جهانی نجوم و هفته پیش از آن را به عنوان هفته نجوم اعلام می‌کند. هنگامی‌که ماه در  وضعیت هلالی تربیع است ، هنگام ظهر طلوع می‌کند و حدود ۶ بعد از ظهر به بیشترین ارتفاع (فاصله از افق) می‌رسد و نیمه شب غروب می‌کند، بنابراین از ظهر به بعد می‌توان با دوربینها و تلسکوپهای آماتوری ، پستی بلندی‌های ماه را به مردم نشان داد . در ایران از سال ۱۳۸۰ روز نجوم برگزار می‌شود  و شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران هماهنگی برگزاری روز نجوم در ایران را به عهده دارد.  در کشورهای دیگر روز نجوم روز پنجشنبه یا جمعه یا یکشنبه و یا آخر هفته که تعطیل است برگزار می‌شود. طبق دستور العمل اتحادیه نجوم، هر کشوری با شرایط خاص خود روز نجوم در هفته نجوم را در کشور خود تعیین می‌کند. با توجه به تقویم ایران ، انجمن نجوم ایران روز جمعه قبل یا بعد از روزی را که اتحادیه نجوم انتخاب می‌کند ، به عنوان روز نجوم در ایران اعلام می‌کند تا مردم بیشتری به ویژه خانواده‌ها بتوانند از برنامه‌های این روز استفاده کنند.  روز نجوم فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی درباره ی پدیده‌های کم نظیر نجومی‌و آماده شدن برای رصد و انجام فعالیت‌هایی در این زمینه است.

در ادامه گزارش برنامه‌های هفته جهانی نجوم در اردبیل در سال ۱۳۹۴-۲۰۱۵ را مشاهده خواهید نمود…

انجمن کاوشگران کیهان بیکران آسمان سبلان طبق روال هر ساله , هفته جهانی نجوم را در بقعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی از ۲۲ اردیبهشت ماه الی ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ از ساعت ۱۰ الی ۲۰ شب با هدف ترویج نجوم در بین عموم مردم با همکاری سازمان ها و ارگان های همکار برگزار نمود.

برای این برنامه از حدود یک ماه قبل کمیته اجرایی تدارک ویژه ای دیده و همه چیز برای یک نمایشگاه مناسب و دلچسب آماده شده بود. برنامه هفته جهانی نجوم شامل پنج غرفه  از جمله محصولات نجومی , اپتیک و لیزر, نجوم کودکان , کیهان شناسی و سالن همایش و گالری اینفوگرافی های نجومی و فضایی بود , واحد مدیریت برنامه نیز امور مربوط به پاسخ به سوالات علمی و نجومی علاقمندان , همچنین راهنمایی بازدیدکنندگان  از غرفه ها و ثبت نام عموم علاقمندان  را بر عهده داشت. غرفه بندی مناسب غرفه ها و وجود یک سالن آمفی تئاتر در کنار این نمایشگاه و همچنین اولین نمایشگاه تصاویر اینفوگرافیک نجوم و هوافضای ایران با بیش از ۳۰ عدد تابلوی نفیس در این نمایشگاه جذابیت آنرا برای بازدید عموم دو چندان کرده بود.

افتتاحیه برنامه ۲۲ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ در سالن همایش با سخنرانی جناب آقای رضا احدی ( دبیر انجمن ) با موضوع اهداف و برنامه های آینده  و گزارشی اجمالی از فعالیت های انجمن آغاز گردید و سپس به دعوت ایشان , جناب آقای شهرام فکری ( معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره ورزش و جوانان اردبیل) با موضوع نقش سازمان های مردم نهاد در ترویج علم در بین اقشار جامعه  به سخنرانی پرداختند , در ادامه, جناب آقای دکتر داوود منظوری ( هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی رشته فیزیک ) به ارائه مقاله ای تحت عنوان (ساختار منظومه شمسی) پرداختند که مورد توجه حضار قرار گرفت. بعد از پایان مقاله , حضار در ۱۱امین برنامه هفته جهانی نجوم اردبیل در معیت جناب آقای دکتر منظوری به بازدید از غرفه ها و گالری تصاویر نجومی با موضوع ( شکوه خلقت ), پرداختند.

با توجه به استقبال مردم عزیز اردبیل از این نمایشگاه زمان آن به سه روز تمدید شد ولی متاسفانه به دلیل اوضاع نامساعد جوی (وزش شدید باد) این نمایشگاه در دومین روز به کار خود پایان داد.

همدلی اعضای این سمن و همکاری سایر سازمانها در اجرای این برنامه باعث شد تا یکبار دیگر مردم بزرگوار شهر اردبیل زیبایی‌های آسمان را در کنار بقعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی نظاره گر باشند و به هستی و کیهان پیرامون خود با دیدی ژرفتر بنگرند.در پایان کمیته اجرایی این برنامه از اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل, اداره کل میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل , مدیریت بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی , شهرداری اردبیل ، مدیریت کتابخانه های عمومی اردبیل، انجمن های علمی دانشگاه های محقق اردبیلی و پیام نور اردبیل و تمامی عزیزانی که ما را در اجرای هر چه بهتر این برنامه یاری کردند کمال تقدیر و تشکر را داریم.

———————————

◄ بروشور روز جهانی نجوم (دانلود کنید)

◄ گزارش تصویری نمایشگاه نجوم اردبیل در سال ۱۳۹۳

———————————

1394

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *