گزارش ویژه برنامه شب یلدا- باشگاه ۳۶

ایرانیان طولانی ترین شب سال را به احترام زایش خورشید در صبح فردای آن شب، به نام شب یلدا «چیلّه گئجه سی» ،گرامی می دارند، این رخداد نجومی فرصتی است مغتم تا به همین بهانه در کنار مردمان عزیز شهرمان به کندوکاو علمی و فرهنگی این جشن باستانی بپردازیم.

انجمن کاوشگران کیهان بیکران آسمان سبلان(انجمن نجوم اردبیل)، ویژه برنامه شب یلدا را همزمان با سی وششمین گردهمایی علمی نجوم اردبیل(باشگاه نجوم) در تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۳۹۶ از ساعت ۱۶ الی ۱۸:۳۰ در محل نگارخانه خطائی شیخ صفی الدین اردبیلی، برگزار نمود.

برنامه با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت کلام الله مجید آغاز گردید. در ابتدای برنامه آقای علی گاردی(دبیر انجمن)، ضمن خیر مقدم شب یلدا را به نمایندگی از انجمن به حضار و مدعوین تبریک گفتند. سپس کلیپی از تصاویر نجومی که توسط آقای سعید پارچینی تهیه شده بود، پخش گردید، در ادامه برنامه آقای کریم حاجی زاده(مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری)، به ارایه توضیحاتی در مورد آیین های سنتی، ادبی و فرهنگی شب یلدا پرداختند و در میان برنامه سیستم صوتی لحظاتی دچار مشکل شد که انجمن از این بابت از کلیه حضار محترم عذرخواهی می کند. سپس در ادامه ، میان برنامه ای با عنوان پذیرایی و بازدید از گالری عکس های نجومی کارگروه عکاسی نجومی انجمن برگزار شد، بعد از آن نوبت به شاعر اردبیلی آقای کاظم نظری بقاء، رسید و در وصف این شب چندین غزل ترکی و فارسی را ارایه کردند.

در قسمت بعدی کلیپی  جذاب از مصاحبه با مردم اردبیل  در مورد شب یلدا ،پخش گردید و پس از آن آقای سالار عباسوند(از اعضای انجمن نجوم و مسئولان رشته فیزیک دانشگاه محقق اردبیلی)، به توضیح بحث علمی شب یلدا پرداختند و سپس  موسیقی سنتی توسط گروه اولدوز برای حضار برگزار گردید که با استقبال حضار همراه بود. خاتمه بخش برنامه عکس دسته جمعی از اعضای اجرایی برنامه بود.

از حضور کلیه مسئولین دولتی و غیردولتی حاضر در برنامه بسیار سپاسگذاریم.از مسئولان محترمِ اداره کل ورزش و جوانان(مدیر کل و معاونت فرهنگی و امور جوانان)، مدیر کل امور اجتماعی و شوراهای استانداری اردبیل، مدیر کل  محترم سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان، حوزه هنری اردبیل، مسئولین محترم شهرداری اردبیل،خانواده محترم مجله علمی-ترویجی نجوم(برای اطلاع رسانی) و اعضای محترم اجرایی برنامه آقایان علی آقاده ده زاده(مجری)، علی صریحی(مسئول گروه موسیقی سنتی اولدوز)،مسعود عبدالرحیمی(کلیپ و تدوین) ، نادر جمشیدی، سعید پارچینی و حمید شکوهی(گالری عکس) و خانم ها ساناز حقی، آیسان احتشام راثی، نسرین شکاری، قربانی و تمامی دوستانی که در اجرای این برنامه یار و همراه ما بودند؛ صمیمانه تقدیر و تشکر می کنیم.  برایتان شادکامی و سلامتی را در این شب خسته، آرزومندیم.

روابط عمومی انجمن نجوم اردبیل

کلیپ برنامه:

تصاویر:

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حضور اعضای انجمن نجوم اردبیل در کنفرانس بین المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی

دکتر سالار عباسوند و صداقت به نمایندگی از انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل در اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها که در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار گردید
ادامه مطلب

دانش آموزان مدرسه راهیان صادق اردبیل به همراه دبیران از دفتر انجمن نجوم اردبیل (آسمان سبلان) بازدید کردند

این برنامه با سخنرانی مختصر در مورد معرفی انجمن نجوم اردبیل، تاریخچه و فعالیتهای ان آغاز شد. در ادامه برنامه آقای سالار عباسوند و آقای علی اردیبهشتی به سوالات نجومی دانش آموزان پاسخ دادند. در انتهای برنامه با استفاده از فیلتر متصل به تلسکوپ، رصد لکه های خورشیدی انجام شد.
ادامه مطلب