رویت هلال ماه ۱۴۳۵هـ.ق رمضان اردبیل ۷تیر۹۳

2833798سرپرست ستاد استهلال استان اردبیل از فعالیت شش گروه رویت هلال ماه رمضان در استان اردبیل همراه با ۱۵۰ گروه استهلال کشوری خبر داد.

مسئول رویت هلال ماه با بیان اینکه رویت شرعی هلال ماه رمضان در غروب روز جمعه منتفی بود، افزود: در غروب روزشنبه هفتم تیرماه مصادف با سی ام شعبان برای اطمینان حاصل از آغاز ماه رمضان به لحاظ اثبات شرعی آن، رویت هلال انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه غروب شنبه، یک تیم رصدی از ستاد استهلال استان در محوطه نمایشگاه بین المللی اردبیل مستقر خواهد شد، تصریح کرد: علاقمندان می‌توانند برای استقبال از ماه مبارک رمضان و انجام فریضه مستحب استهلال ساعت هشت امشب در این محل حضور یابند و همراه با این گروه به رصد هلال ماه بپردازند.علی رغم آغاز ماه مبارک رمضان در کشورهای روسیه و یمن از روزشنبه، کشورهای عربی به خصوص عربستان و مصر روز یکشنبه را آغاز ماه مبارک رمضان اعلام کرده‌اند.

برای رویت هلال با استفاده از نرم افزارهای تخصصی مختصات سماوی ماه و خورشید و مکان رصدگاه مشخص می‌شود و پس از بررسی مسائل هواشناسی با استفاده از دوربین‌های دوچشمی، تلسکوپ، دستگاه‌های مکان یاب و تجهیزات فنی به رویت هلال ماه اقدام می‌شود. زمان معمول برای استهلال را از یک ساعت قبل از غروب آفتاب تا نیم ساعت بعد از آن دانست و خاطرنشان کرد : پس از رویت هلال ماه، گزارش مربوطه به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ارسال می شود تا در آنجا نیز پس از بررسی و جمع بندی گزارشات و تائید مقام معظم رهبری به صورت رسمی اعلام شود. “

با توجه به فعالیت متفرقه گروه های رویت هلال ماه در استان انتظار می رود که فعالیت های متفرقه با انسجام و اتحاد بیشتری برای افزایش دقت و بازده، انجام شود. در پایان دارد از حمایت‌های نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، استانداری اردبیل، سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل و سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل و انجمن اسلامی دانش آموزان اردبیل و انجمن ستاره شناسان کیهان بیکران تشکر و قدردانی گردد.

 

منبع خبر با تلخیص: ایسنا کد خبر: ۹۳۰۴۰۷۰۴۱۵۳

تصاویر:

 

 sohaweb (2) sohaweb (3)

sohaweb (1)sohaweb (5) sohaweb (6) sohaweb (7)

تصاویر از فرهاد هادی و شهرام اسدی آذر

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حضور اعضای انجمن نجوم اردبیل در کنفرانس بین المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی

دکتر سالار عباسوند و صداقت به نمایندگی از انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل در اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها که در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار گردید
ادامه مطلب

دانش آموزان مدرسه راهیان صادق اردبیل به همراه دبیران از دفتر انجمن نجوم اردبیل (آسمان سبلان) بازدید کردند

این برنامه با سخنرانی مختصر در مورد معرفی انجمن نجوم اردبیل، تاریخچه و فعالیتهای ان آغاز شد. در ادامه برنامه آقای سالار عباسوند و آقای علی اردیبهشتی به سوالات نجومی دانش آموزان پاسخ دادند. در انتهای برنامه با استفاده از فیلتر متصل به تلسکوپ، رصد لکه های خورشیدی انجام شد.
ادامه مطلب