سال ۲۰۱۵ سال جهانی نورشناسی

یونسکو۲۰۱۵ را سال بین المللی نورنامگذاری کرد.

یوتون یک تکه شیشه را در برابر نور خورشید گرفت و نشان داد که نور سفید ترکیبی است از نورهای قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش- در حقیقیت این رنگ است که نور است. نیوتون نشان داد که طیف رنگ ها نور سفید را بوجود می آورند، ما نیز باید اهمیت نور در ساخت جهانی قابل تحمل تر و آینده ای صلح آمیزتررا به دنیا نشان دهیم از این رو سال ۲۰۱۵  از طرف ایالت متحده، سال بین المللی نور و تکنولوژی هایی بر پایه ی نور(IYL) نام گرفت. این سال به رهبری یونسکو فرصتی استثنایی برای افزایش آگاهی جهانی درباره ی توانایی تکنولوژی های نوری در از میان برداشتن چالش های جهانی انرژی، تعلیم و تربیت، کشاورزی و سلامت خواهد بود. این تکنولوژی ها می توانند قرن ۲۱ را زیر و رو کنند درست همان کاری که الکترونیک با قرن ۲۰ انجام داد.
در طول سال یونسکو سهامداران کلیدی ای از جوامع و انجمن های علمی، موسسات آموزشی، سیستم عامل های فن آوری، سازمان های غیر انتفاعی و پارتنرهای بخش خصوصی را گرد هم می آورد تا با هم متحد شده و از تکنولوژی های نوری برای بهبود کیفیت زندگی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از طریق آموزش توسعه پایدار، کاهش آلودگی نوری و اتلاف انرژی و پیشرفت زنان در علم دفاع کنند. سال نور ۲۰۱۵ با مراسم های افتتاحیه ای که در تاریخ ۱۹-۲۰ ژانویه ۲۰۱۵ در دفتر مرکزی یونسکو در پاریس برگزار خواهد شد آغاز می شود. این مراسم آغاز به کار ۱۰۰۱ اختراع و دنیای ابن الحیتام را به خود خواهد دید، کمپینی سراسری که در آن یونسکو با سازمان های علمی و میراث فرهنگی ۱۰۰۱ اختراع متحد می شوند تا یک سری نمایشگاه های تعاملی، کارگاه های آموزشی و نمایش های زنده ای که دنیای این دانشمندان نامی را نشان می دهد را معرفی کند. ابن الحیتام،که معمولا با نام پدر نورشناسی مدرن شناخته می شود دانشمندی پیشگام از اهالی بصره بوده که در قرن دهم زندگی می کرده است.  وی به پیشرفت های بزرگی در زمینه ی نورشناسی، ریاضیات و ستاره شناسی دست یافته و به حفظ پایه های روش علمی مدرن کمک فراوان کرده است.

eb2c8db0-0d3d-436e-8752-c4d432d7431d

ایرینا بوکووا ، مدیر یونسکو گفت: ” امروز از این بابت خوشحال هستم که با سازمان ۱۰۰۱ اختراع متحد شده و کمپین سراسری دنیای ابن الحیتام، دانشمندی از هزاران سال پیش را راه اندازی می کنم تا دانش نور را برای منافع همگانی ترویج دهیم.
سال بین المللی نور دستاوردهای چهره های علمی ای که مسیر درک بشریت از نور را هموار کردند جشن می گیرد:

۱۰۱۵- کتاب نور ابن الحیتام

۱۸۱۵- آگوستین جین فرسنل و ماهیت موج نور

۱۸۶۵- تئوری اینستین از روابط کلی، اکتشاف نور در فضا و زمان

۱۹۶۵- کشف آرنو پنزیاس و رابرت ویلسون از تابش زمینه ی کیهانی و توسعه فیبر نوری توسط چالز کائو که تکنولوژی های تبدیل پذیری همچون پهنای باند را توسعه داد.

5c419159-24c5-49ba-b09a-c8b7f50058ee

مطالعه بیشتر در مورد ابن هیثم: http://rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=190632

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *