سیزدهمین گردهمایی نجوم اردبیل ۳۰-۷-۹۲

13

همزمان با شروع اعتدال پاییزی و آغاز سرمای دلچسب اردبیل و سپید پوش شدن دامنه‌های کوه سبلان و فرا رسیدن ملاقات دنباله دار آیسان تصمیم گرفتیم تا طبق روال هر ماهه برنامه باشگاه نجوم اردبیل را برای علاقه مندان به دانش جذاب نجوم در مورخه ۳۰ مهرماه ۱۳۹۲ در سالن کنفرانس استادیوم رضازاده اردبیل که مصادف با ۶ سالگی باشگاه نجوم اردبیل و سیزدهمین برنامه از سری جدید باشگاه‌های نجوم اردبیل می‌باشد را با موضوع  فضا (گرامی داشت هفته جهانی فضا)؛ برگزار نماییم.

باشگاه نجوم اردبیل برنامه ایست که با هدف ارایه اخبار و مطالب علمی به روز پیرامون نجوم و فضا و استفاده از  دستاورد‌های کارگروه‌های تخصصی و مطالب اساتید دانشگاه و انجمن‌های نجوم سطح شهر  برگزار می گردد.

انجمن ستاره شناسان کیهان بیکران (آسمان سبلان) با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل و مؤسسه ماکس پلانگ آلمان، این برنامه را از ساعت ۱۶ الی ۱۸:۳۰ برگزار نمود.

برنامه با قرائت قرآن کریم توسط آقای علیرضا علیمی و ارایه سین برنامه توسط مجری برنامه آقای نادر جمشیدی آغاز شد. سپسکارگاهی عملی با عنوان “آشنایی با نرم افزار های فضایی” را برگزار شد که کاری از کارگروه “نجوم و فناوری اطلاعات” بود. در ادامه به معرفی مختصر دانش هوافضا و فواید آن برای جوامع پرداخته و به ضرورت رشد و توسعه در این بخش و دستاورد ها و چالش های ایران پیرامون این موضوع پرداختند.

در ادامه کلیپی با عنوان شبیه سازی سفر انسان به مریخ کاری از گروه انفوررماتیک پخش شد. سپس آقای علی آقاده ده زاده کارشناس ارشد معدن از دانشگاه امیرکبیر از کارگروه منظومه شمسی مقاله ای با عنوان شناخت سیارک‌ها و ماموریت فضایی معروف برای شناخت سیارک‌ها و اجرام سماوی حوزه کمربند سیارک‌ها را توضیح دادند که مورد توجه حضار قرار گرفت. سپس  آقای نادر جمشیدی مسئول کارگروه عکاسی نجوم به توضیح و معرفی تفاوت سیستم‌های زوم در دوربین‌های عکاسی به صورت عملی پرداختند و پس از آن بخش دوم مقاله کارگروه تاریخ علم با ارایه آقای نادر جمشیدی  با عنوان “ارسطو” خدمت حضار ارایه گردید که در این قسمت به تأثیرات ارسطو در سیر تحول دانش نجوم و علوم پایه پرداخته شد.

پس از استراحتی کوتاه و پذیرایی از حضار سوالات مسابقه نجومی‌ماه مطرح شد . در ادامه ویدئو کنفرانسی آنلاین با آقای دکتر محمد حسین رازبین برگزار شد که با ایشان در مورد تشریح فعالیت های آن موسسه و اهمیت نگاه به نجوم و فیزیک گفتگو شد. در ادامه بخش معرفی کتاب ماه ‌با موضوع ”  کتب مرتبط با موضوع فضا” برگزار شد که تعدادی از کتب الکترونیکی مرتبط با موضوع برای دانلود در وبسایت انجمن آپلود گردید. سپس  بخش شیرین و جذاب جدیدترین اخبار دنیای ستاره شناسی و رویداد‌های آسمان شب توسط دبیر سرویس خبری این انجمن خانم نگین عباسوند ارایه شد. در ادامه دبیر انجمن از علاقه مندان برای شرکت در جشنواره طراحی ساخت ماکت های نجومی و فضایی دعوت بعمل آوردند.

در قسمت بعدی  به قید قرعه به برندگان مسابقه نجومی‌ این برنامه و فرم‌های نظر سنجی برنامه‌های قبلی، جوایز نفیسی از طرف این انجمن اهدا شده و از ارایه دهندگان مقاله با لوح سپاس تقدیر بعمل آمد.

بخش انتهایی این برنامه طبق روال باشگاه‌های قبلی یک ساعت به بحث آزاد علمی‌با عنوان (UFO  اشیای پرنده ناشناخته و هوش فرازمینی و دستاورد های فضایی بشر) اختصاص یافت که در این قسمت حضّار با هدایت مسئول کارگروه‌ تخصصی اخترفیزیک وکیهان شناسی (آقای سالار عباسوند) به تجزیه و تحلیل و نقد موضوعات فوق پرداختند. در پایان از تمامی‌دوستان عزیزی که یار همراه ما در اجرای این برنامه بودند صمیمانه تقدیر و تشکر می‌نماییم.

باسپاس- رضا احدی– ۱/۸/۱۳۹۲ – منبع خبر : www.sabalansky.com

————————————-

«برندگان این برنامه»

مسابقه نجومی:  مهین زارعیان، عظیم عبداللهی ، شادی عابد

تکمیل فرم نظرسنجی:   افق اللهیاری

————————————-

دانلود مقالات:

————————————-

نمونه پوستر برنامه:

Slide1

————————————–

تصاویر برنامه :

92 7 30 13aca (2) (Copy) 92 7 30 13aca (3) (Copy) 92 7 30 13aca (5) (Copy) 92 7 30 13aca (6) (Copy) 92 7 30 13aca (7) (Copy)

92 7 30 13aca (4) (Copy)

92 7 30 13aca (1) (Copy)

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حضور اعضای انجمن نجوم اردبیل در کنفرانس بین المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی

دکتر سالار عباسوند و صداقت به نمایندگی از انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل در اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها که در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار گردید
ادامه مطلب

دانش آموزان مدرسه راهیان صادق اردبیل به همراه دبیران از دفتر انجمن نجوم اردبیل (آسمان سبلان) بازدید کردند

این برنامه با سخنرانی مختصر در مورد معرفی انجمن نجوم اردبیل، تاریخچه و فعالیتهای ان آغاز شد. در ادامه برنامه آقای سالار عباسوند و آقای علی اردیبهشتی به سوالات نجومی دانش آموزان پاسخ دادند. در انتهای برنامه با استفاده از فیلتر متصل به تلسکوپ، رصد لکه های خورشیدی انجام شد.
ادامه مطلب