گزارش برنامه رصد عمومی پارک معلم و ماه گرفتگی نیم سایه ای مهر ۱۳۹۲

631px-FullMoon2010برنامه رصد های عمومی انجمن ستاره شناسان کیهان بیکران بیشتر جنبه ترویجی داشته و برای عامه مردم و اعضایی که توانایی حضور در برنامه های خارج از شهر این انجمن را ندارد، به صورت آزاد و رایگان و در یکی از اماکن عمومی سطح شهر برگزار می گردد…

با توجه به اینکه ماه گرفتگی نیم سایه ای ۲۷ مهر ماه در ۱۰ دقیقه بامداد شروع به گرفت میکرد فلذا تصمیم گرفتیم تا به صورت گروهی به مدت چندین ساعت و پس از غروب خورشید تا نقطه اوج گرفت نیم سایه ای که در ساعت ۳:۲۰ بامداد رخ می داد؛ برنامه رصدی را در داخل پارک معلم اجرا نماییم. فلذا با فراخوان پیامکی به اعضا محترم انجمن و تعداد ی از علاقه مندان به نجوم در اردبیل بعد از غروب آفتاب در پس کوه سبلان ؛ برنامه را با استقرار چندین تلسکوپ و دوربین آغاز نمودیم .

 پس مدتی کوتاه از غروب آفتاب ماه شب چهاردهم با زیبایی هرچه تمام از سمت مشرق تلالؤ خود را آغاز کرد و سوژه مناسبی را برای رصد در این شب صاف و پرستاره اردبیل بشمار می آمد. در همان زمان در سمت مغرب سیاره ناهید(زهره) کم کم به بیشترین کشیدگی شرقی خود نزدیک میشد فلذا درخشش بسیار زیاد آن در مرتبه قدر ۱- چشمان هر رهگذری را برای مشاهده با یک تلسکوپ می ربود.

برنامه رصدی تا پاسی از شب با استقبال حضار برگزار شد و برای عکاسی و رصد ماه گرفتگی نیم سایه ای راهی دفتر انجمن در پاک ملت شدیم و در آنجا به مشاهده وعکاسی از مراحل مختلف ماه گرفتگی پرداختیم.

در ادامه تصاویر برنامه و اطلاعات بیشتر در مورد این گرفت را مشاهده خواهید نمود.

در پایان از آقای رضا شجاع و مجید سکنایی و خانم زهرا اسماعیل زاده جهت همکاری در اجرای این برنامه تقدیر و تشکر می نماییم.

Soha – تاریخ نگارش:۲۹/۷/۱۳۹۲

————————————-

توضیحات از آقای صفایی:

هرچند گرفتگی های نیم سایه ای مهر جذابیت گرفتگی های کلی و حتی جزئی ماه را ندارد اما برای علاقمندان نجوم می تواند یک پدیده قابل رصد محسوب شود. اندکی پس از نیمه شب جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۱۹ اکتبر ۲۰۱۳ میلادی ماه از نیم سایه زمین عبور می کند. در این گرفتگی نیم سایه ای تمام ماه در داخل نیم سایه قرار نگرفته بلکه گرفتگی نیم سایه ای جزئی را می تواند دید. رصد این پدیده در قاره های افریقا، اروپا و بخشهایی از شرق قاره آمریکای جنوبی و شمالی و خاور میانه قابل انجام خواهد بود. بنابراین در تمام نقاط ایران در صورت مساعد بودن وضعیت آب و هوا تمامی مراحل قابل مشاهده است. مراحل گرفتگی بر پایه ساعت رسمس ایران به شرح زیر است:

  • لحظه شروع گرفتگی ( تماس نخست ) : ساعت ۱ و ۲۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۲
  • لحظه میاته گرفتگی : ساعت ۳ و ۲۰ دقیقه و ۱۷ ثانیه جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۲
  • لحظه پایان گرفتگی ( تماس پایانی ) : ساعت ۵ و ۱۹ دقیقه و ۴۹ ثانیه جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۲
  • مدت زمان گرفتگی : ۳ ساعت و ۵۹ دقیقه و ۱۱ ثانیه

شاید برای افراد عادی مشاهده این گرفتگی نیم سایه ای لطف چندانی نداشته باشد. ولی برای علاقمندان نجوم، رصد این پدیده با تلسکوپ و یا تصویر برداری از آن با دوربین عکاسی خالی از لطف نیست.

تصاویر:

13-10-18-212031eclipseصث

92 7 26 27 (3) (Copy)

92 7 26 27 (4) (Copy)

92 7 26 27 (5) (Copy)

92 7 26 27 (2) (Copy)

92 7 26 27 (7) (Copy)

92 7 26 27 (8) (Copy)

برای مشاهده  تصویر در ابعاد بزرگتر بر روی عکس کلیک کنید

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *