گزارش برنامه رصدی ۲۳ تیرماه۱۳۹۱ – آلوارس


فرصتی دوباره پیش آمد تا  دوباره شبفتگان آسمان پرستاره شب در کنار هم جمع شده و نظاره گر آسمان شب سبلان باشند. روز جمعه پس از امتحانات پایان ترم اکثر دوستان در هوای خنک تابستانی اردبیل جمع شده و به سمت آلوارس سرعین حرکت کردیم.  منطقه آلوارس در این وقت از سال محلی مناسب برای مسافران و افرادی است که می‌خواهند

 

 

فرصتی دوباره پیش آمد تا  دوباره شبفتگان آسمان پرستاره شب در کنار هم جمع شده و نظاره گر آسمان شب سبلان باشند. روز جمعه پس از امتحانات پایان ترم اکثر دوستان در هوای خنک تابستانی اردبیل جمع شده و به سمت آلوارس سرعین حرکت کردیم.  منطقه آلوارس در این وقت از سال محلی مناسب برای مسافران و افرادی است که می‌خواهند در دامنه کوه سبلان اوقات مفرحی داشته و از طبیعت زیبای کوهستان بهره مند گردند.

پس از راهی طولانی به منطقه توریستی آلوارس رسیدیم ، پس از بازدیدی کوتاه از تله کابین و بازارچه کوچک آنجا به سمت یکی از کوه‌های مرتفع آنجا حرکت کردیم ، زیبایی منطقه ، سختی راه را از ذهن حاضرین ربوده بود. پس از دو ساعت پیاده روی به سمت سایت رصدی از پیش تعیین شده حرکت نمودیم. ابر‌ها در ارتفاع پایین و زیر پای حاضرین ، همچون دریایی سفید رنگ تلالوء میکرد. ولی این تلالو دیری نپایید و مه همه منطقه را در یک چشم بر هم زدن پوشاند و این کافی بود تا پیش بینی‌های بزرگترین وبسایت آب و هواشناسی را زیر سوال ببرد. ولی خوب گویا رادار‌های هواشناسی به آن دقت هم که گفته میشود درست کار نمی‌کنند ولی خوشبختانه پس از نیم ساعت دوباره هوا صاف شد.

این رصد ویژگی‌های خاصی داشت . از آن جمله می‌توان به سیستم‌های جدید تهویه و گرمایش مطبوع اختراع مهندس شجاع بود که باید گفت با تغییری اندک در سیستم هواساز آن باید با هر نوع سرما در هر فصلی باید خدا حافظی کرد. همچنین تلسکوپ جدید ۱۲ اینچ گوتوی انجمن هم یکی از اپتیک‌های جدید بود که به جمع ابزار‌های رصدی انجمن پیوسته بود. و چندین ابزار جدید که سهولت برنامه رصدی را به حد مناسبی رسانده است. جای دارد از مسئولین امر برای این تدارکات ویژه ، به نمایندگی از اعضا همینجا تشکر نمود.

آسمان تابستان طبق معمول آبستن حوادث بسیار خاصی در تابستان تیر ماه بود . که از آن جمله اختفای مشتری پشت ماه بود. که در بامداد ۲۵ تیر ماه رخ داد. در جنوب منطقه صورت‌های فلکی عقرب و قوس فرمانروایی خود را بر صورت‌های فلکی تیر ماه آغاز کرده بودند و کهکشان آندرومدا نیز پس از خوابی زمستانی اینبار در نیمه‌های شب از آسمان شرق رخ بر می‌تابد و حاضرین با چشم غیر مسلح به سراغ این خواهر کهکشان راه شیری رفتند و به نظاره آن پرداختند.

در این رصد میهمان ویژه ای هم داشتیم ، مهندس آقادده زاده راهی طولانی را وسیله نقلیه شخصی پیمودند تا در جمع صمیمی‌ما حضور داشته باشند. کارگاهی در مورد اشیای پرنده ناشناس برگزار شد و دوستان هر یک نظرات خود را در این مورد بیان داشتند پس از صرف شام فرصت به کارگاه بسیار مفید آقای سالار عباسوند رسید و ایشان در مورد باینر سیستم‌ها یا همان ستاره‌های دوتایی توضیحات کاملی ارائه دادند و از مقاله ای آی اس آی که در این مورد نگاشته بودند صحبت کردند.

در ادامه آقای شجاع کارگاه ستاره شناسی را با شیوه ای جدید(پرسش و پاسخ) برگزار نمودند. سپس حاضرین به رصد اسمان با تلسکوپ پرداختند و نزدیکی‌های صبح پس از یک شب زیبای رصد ، بار سفر بسته و راهی خانه و کاشانه خود شدیم.

با سپاس

کارگروه رصد و عکاسی نجوم

تصاویر برنامه از علی عصایی

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *