گزارش برنامه گذر زهره از مقابل خورشید – اردبیل

آخرین گذر سیاره زهره از مقابل خورشید در قرن حاضر در تاریخ ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۱ رخ داد. به همین مناسبت انجمن ستاره شناسان کیهان بیکران ویژه برنامه ای را برای گرامیداشت این رویداد در پارک معلم اردبیل از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۰ صبح برگزار نمود. طبق پیش بینی های به عمل آمده و استعلام از وبسایت های آب و هوا شناسی اینبار بخت با ما یار بود و هوای اردبیل تا ساعت ۴ بعد از ظهر روز چهارشنبه کاملا صاف و از ساعت ۱۶ به بعد هوا بارانی خواهد بود . هدف از اجرای ویژه برنامه گذر سیاره…..

لطفا برای مشاهده گزارش برنامه به ادامه مطلب مراجعه فرمایید:

آخرین گذر سیاره زهره از مقابل خورشید در قرن حاضر در تاریخ ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۱ رخ داد. به همین مناسبت انجمن ستاره شناسان کیهان بیکران ویژه برنامه ای را برای گرامیداشت این رویداد در پارک معلم اردبیل از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۰ صبح برگزار نمود. طبق پیش بینی های به عمل آمده و استعلام از وبسایت های آب و هوا شناسی اینبار بخت با ما یار بود و هوای اردبیل تا ساعت ۴ بعد از ظهر روز چهارشنبه کاملا صاف و از ساعت ۱۶ به بعد هوا بارانی خواهد بود . هدف از اجرای ویژه برنامه گذر سیاره زهره از مقابل آفتاب ترویج نجوم در جامعه و ارائه توضیحاتی راجع به دانش نجوم و سیارات و خاصه سیاره زهره و معرفی پدیده گذر و تاریخچه آن ، اجرای پروژه های ساده آماتوری برای محک دانسته های تئوری اعضا و نشان دادن زیبایی های خورشید یگانه ستاره منظومه شمسی و زیبایی های آفرینش بود.

در این برنامه که هماهنگی های آن از یک ماه قبل با ارگان های مختلف انجام شده بود با حضور اعضای انجمن و سایر علاقه مندان به دانش نجوم توانستیم با یک تلسکوپ ۸ اینچ اشمیت گاسگرین سلسترون و با فیلتر اچ آلفا و یک دوربین دوچشمی به صورت شکستی و با استفاده از صفحه نمایش لحظه به لحظه این پدیده را به صورت مستقیم عکاسی نماییم.

در این برنامه جناب آقای رضا شجاع یک کارگاه در زمینه پروژه های آماتوری و حرفه ای قابل اجرا و در حال اجرا ارائه دادند که با استقبال عموم روبه رو شد. در اردبیل ساعت میانه گذر “۶:۱:۵۵ و پایان گذر برخورد سوم ساعت “۰۹:۰۷:۰۳ در زاویه برخورد ۲۹۲ درجه و پایان گذر برخورد چهارم “۰۹:۲۴:۳۷ در زاویه برخورد ۲۸۹ درجه بود.لازم به ذکر است که طول جغرافیایی اردبیل ۴۸درجه و ۱۸دقیقه وعرض جغرافیایی آن ۳۸ درجه و ۱۵ دقیقه می باشد.

در پایان جای دارد بدینوسیله از زحمات دوست عزیز جناب آقای یوسف اظهری و خانواده محترم تقدیر تشکر ویژه ای داشته باشیم. در ادامه از تمامی دوستانی که در اجرای این برنامه یار و همراه انجمن بودند تقدیر و تشکر مینماییم.

تصاویر برنامه :

تصاویر بالا از آقایان اظهری – خانم عباسوند

با سپاس فراوان – کارگروه گذر زهره در اردبیل

——————————————————————-
توضیحات بیشتر در مورد گذر سیاره زهره:
عبور یا Transit تنها برای سیارات داخلی عطارد و زهره برای ناظران زمینی روی می دهد. این مفهوم که بی شباهت به مفهوم خورشید گرفتگی نیست، نوعی اختفا محسوب می شود و در فرآیند گذر و یا خورشید گرفتگی لازم است سوژه ها در یک خط و صفحه قرار گیرند.(خبرنامه شماره ۱۳ IOTA/ME)

گذرهای سیاره‌ای از مقابل خورشید از پدیده‌های کمیاب آسمان هستند که از دید ناظر زمینی تنها برای دو سیاره تیر و ناهید (سیارات داخلی مدار زمین) رخ می‌دهد.گذرها، پدیده‌هایی مثل خورشید گرفتگی هستند با این تفاوت که در خورشید گرفتگی کامل، ماه، تمام قرص خورشید را می‌پوشاند و دیگر نوری از خورشید به زمین نمی‌رسد ولی در پدیده‌های گذر، سیاره‌های تیر و ناهید آن قدر از زمین دور هستند که هنگام گذر مانند لکه گرد سیاهی بر قرص درخشان خورشید دیده می‌شوند.

در زمان گذر، زمین، سیاره و خورشید بر یک خط قرار می‌گیرند. گذر سیاره تیر در هر قرن تا ۱۳ بار روی می‌دهد، اما گذر سیاره ناهید یا زهره در بهترین شرایط هر قرن تنها ۲ بار تکرار می‌شود به گونه‌ای که از زمان اختراع تلسکوپ تاکنون این پدیده تنها ۶ بار رخ داده است.

جزئیات مهمترین پدیده نجومی ۲۰۱۲

  • روز ۶ ژوئن ۲۰۱۲ برابر ۱۷ خرداد سال ۱۳۹۱
  • آخرین گذر این سیاره از مقابل خورشید در سال ۲۰۰۴ مصادف با خرداد ۱۳۸۳ بود.

نحوه رصد گذر زهره از مقابل خورشید

برای رصد این پدیده به همراه داشتن تجهیزاتی چون دوربین‌های عکاسی، تلسکوپ‌هایی با فاصله کانون‌های بالا مناسب است ولی در عین حال حتی می‌توان با یک شیشه جوشکاری گذر سیاره زهره را مشاهده کرد و حتی با دوربین های کامپکت دیجیتال با فیلتر مناسب از آن عکاسی کرد.

لینک های مفید:

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *