گزارش برنامه رصد و صعود به قله سبلان ۷و ۹۲/۶/۸

92 6 7 8 golle sabalan (13)این برنامه به مدت دو روز و در هفتم و هشتم شهریور ماه ۱۳۹۲ توسط انجمن ستاره شناسان کیهان بیکران (آسمان سبلان) و با همکاری اداره کل ورزش و جوانان اردبیل و آقای امید پور ستار و کارگروه رصد این انجمن با هدف رصد اجرام سماوی و صعود تعداد ۱۱۰ نفر از جوانان استان اردبیل به قله سبلان صورت گرفت.

پس از گذشت ۴ سال از اجرای برنامه رصدی در پناهگاه شماره ۱ کوه سبلان ، بار دیگر پس از مناسب دیدن اوضاع جوی و دمای هوا تصمیم گرفتیم تا برنامه رصدی را در این منطقه برگزار نماییم.  متاسفانه به دلیل مشکلات مالی موجود در تامین وسیله نقلیه برای انتقال شرکت کنندگان به سایت پناهگاه این برنامه از دو روز قبل لغو شد. ولی  با همکاری تعدادی از اعضای انجمن و تامین اعتبار تصمیم گرفتیم تا بار دیگر برنامه رصدی  و عکاسی نجومی محدودی را در این سایت رصدی زیبا در ارتفاع بیش از ۳۵۰۰ متری از سطح آبهای آزاد برگزار کنیم .

در این برنامه رصدی تعداد ۱۰۰ نفر از اعضای تیم کوهنوردی دکتر شهبازی به همراه دکتر صدیف احدپور(از اعضای افتخاری انجمن نجوم و دکتری فیزیک) از دانشگاه محقق اردبیلی به همراه تعدادی از اعضای این انجمن حضور داشتند ،لازم به ذکر است که به علت برگزاری برنامه رصدی و عکاسی و حرکت زود هنگام تیم فوق الذکر موفق نشدیم تا به همراه تیم ۱۰۰ نفره به سمت قله حرکت کنیم و این تیم زودتر و از جبهه ای دیگر به قله صعود نمودند.

پس از طی مسافتی طولانی به سایت پناهگاه رسیده و ابتدا به بررسی سایت و آموزش برای کسب آمادگی های لازم برای اعضای تیم حاضر برای نحوه رصد و صعود به قله و روش های مقابله با مخاطرات و مشکلات کوهستان پرداختیم. سپس کمپ زده و به استراحت پرداختیم با غروب آفتاب با استقرار یک دستگاه تلسکوپ ۱۲ اینچ دابسونی تعدادی به رصد مشغول شده و دیگر کوهنوردان حاضر نیز با زیبایی های آسمان شگفت انگیز شب آشنا شدند و عده ای از دوستان نیز به عکاسی از طبیعت آسمان شب سبلان در کنار انجمن آسمان سبلان پرداختند. که به زودی پس از دریافت تصاویر بیشتر آنها را بر روی همین صفحه قرار خواهیم داد. لازم به ذکر است که این سایت رصدی دارای قدری بالای ۶٫۵ بوده و از لحاظ ارتفاع (۴۸۸۰) مرتفعترین سایت رصدی خاور میانه به شمار میرود که دسترسی مناسب و امکانات رفاهی مناسبی را داراست.

در ساعت ۴ صبح جمعه ۸ شهریور ماه با همراهی تعدادی از اعضای این انجمن به سمت قله حرکت نمودیم که پس از طی مسافتی طولانی در ساعات ۶:۳۰ صبح شاهد طلوع زیبای خورشید از افق منفی اردبیل بودیم.  این صعود و نزول در مجموع ۹ ساعت به طول انجامید سپس از آبهای گرم معدنی موجود در مسیر استفاده کرده و به سمت اردبیل بازگشتیم. در ادامه جای دارد از آقای امید پورستار که بانی اصلی این برنامه بودند تشکر ویژه ای داشته و از آقایان رضا شجاع انزابی و رضا احدی و بابک آزاد و دکتر صدیف احدپور و اداره کل ورزش و جوانان اردبیل برای کمک در اجرای این برنامه تقدیر و تشکر نماییم.

من الله التوفیق

کارگروه رصد ۹۲/۶/۱۰

92 6 7 8 golle sabalan (1)

92 6 7 8 golle sabalan (2)

92 6 7 8 golle sabalan (3)

92 6 7 8 golle sabalan (6)

 92 6 7 8 golle sabalan (10)

92 6 7 8 golle sabalan (11)

92 6 7 8 golle sabalan (13)

92 6 7 8 golle sabalan (14)

92 6 7 8 golle sabalan (20)

92 6 7 8 golle sabalansky (5)

 92 6 7 8 golle sabalansky (6)

  92 6 7 8 golle sabalansky (3)

92 6 7 8 golle sabalansky (4)

92 6 7 8 golle sabalansky (2)

در زیر  می توانید تصاویر واقعیت مجازی از قله و پناهگاه سبلان را مشاهده نمایید. (برای مشاهده فایل ۳۶۰ درجه باید از نرم افزار Quick Time Player  استفاده نمایید.):

  1. قله سبلان
  2. پناه گاه شماره ۱ سبلان

تصاویر از آقایان رضا احدی و SOHA

بایگانی شمسی

4 نظر درباره “گزارش برنامه رصد و صعود به قله سبلان ۷و ۹۲/۶/۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حضور اعضای انجمن نجوم اردبیل در کنفرانس بین المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی

دکتر سالار عباسوند و صداقت به نمایندگی از انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل در اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها که در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار گردید
ادامه مطلب

دانش آموزان مدرسه راهیان صادق اردبیل به همراه دبیران از دفتر انجمن نجوم اردبیل (آسمان سبلان) بازدید کردند

این برنامه با سخنرانی مختصر در مورد معرفی انجمن نجوم اردبیل، تاریخچه و فعالیتهای ان آغاز شد. در ادامه برنامه آقای سالار عباسوند و آقای علی اردیبهشتی به سوالات نجومی دانش آموزان پاسخ دادند. در انتهای برنامه با استفاده از فیلتر متصل به تلسکوپ، رصد لکه های خورشیدی انجام شد.
ادامه مطلب