گزارش دومین باشگاه نجوم اردبیل – AAC

پس از وقفه ای طولانی مدت از اجرای اولین باشگاه نجوم اردبیل در اسفند ۱۳۸۸ که به دلایلی به تعلیق درآمده بود ، اینبار به همت جمعی از دوستداران دانش نجوم بهانه ای پیدا شد تا منجمان استان در کنار یکدیگر و در زیر یک سقف ، گرد هم آیند.

پس از وقفه ای طولانی مدت از اجرای اولین باشگاه نجوم اردبیل در اسفند ۱۳۸۸ که به دلایلی به تعلیق درآمده بود ، اینبار به همت جمعی از دوستداران دانش نجوم بهانه ای پیدا شد تا منجمان استان در کنار یکدیگر و در زیر یک سقف ، گرد هم آیند.

در ۱۰ مرداد سال جاری مقدمات برنامه تصویب و کمیته ای برای اجرای این برنامه در انجمن نجوم اردبیل تشکیل شد.  اطلاعیه و فراخوان مقاله ای در وبسایت انجمن درج شد. مقالات ارسالی به ترتیب دسته بندی و داوری شدند و نوبت دهی برای مقالات ارسالی پذیرفته شده ، انجام شد. سپس ۳ مقاله برای ارائه در دومین باشگاه نجوم اردبیل انتخاب شد. ولی به علت مسافرت یکی از دوستان یکی از مقالات تعلیق شد و به زمان دیگری موکول گردید.

در طول این مدت کمیته اجرایی باشگاه نجوم اردبیل، مسئولیت هماهنگی های لازم برای انتخاب مکانی مناسب برای باشگاه نجوم اردبیل و همچنین تبلیغات گسترده در فضای مجازی و همچنین نصب پوستر برنامه و مقدمات اجرای برنامه را عهده دار بودند. سالن کنفرانس استادیوم رضازاده در اردبیل بهترین انتخاب برای مکان برگزاری این برنامه بود فلذا با کمک جناب آقای محمد نیا معاونت  محترم جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل این سالن جلسه برای باشگاه نجوم اردبیل اختصاص یافت.

در یک بعد از تابستانی در آب و هوای معتدل و خنک شهریور ماه اردبیل ، با هماهنگی های بعمل آمده شیفتگان آسمان رمزآلود شب گرد هم آمدند تا در دومین باشگاه نجوم اردبیل حضور پیدا کنند. ابتدای برنامه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط جناب محسن ملکی آغاز گردید سپس مجری خوش سخن برنامه جناب نادر جمشیدی برنامه هایی که در دومین باشگاه نجوم قرار بود برگزار گردد را اعلام داشتند و از آقای رضا شجاعی دعوت نمودند تا اولین مقاله باشگاه را که در مورد تئوری نسبیت انیشتین بود را اریه دهند مقاله اندکی طولانی بود ولی به دلیل سخنان شیوا و جذاب جناب شجاعی حضار مشتاقانه سرگرم موضوع نسبیت بودند.

پس از ارایه مقاله توسط جناب شجاعی استراحت کوتاهی صورت گرفت و  کلیپی در مورد کیهان پخش شد و از حضار پذیرایی بعمل آمد سپس در ادامه از جناب آقای سالار عباسوند دعوت شد تا مقاله خود را ارایه دهند.

مقاله آقای عباسوند در مورد لنز های گرانشی بود . این مقاله به دلیل سادگی و شیوایی کلام جناب آقای عباسوند و استفاده از مثال های عینی و آزمایش های ساده در خود سالن با استقبال حاضرین مواجه گردید. پس از ارایه مقاله عدسی های گرانشی توسط آقای عباسوند نوبت به قسمت مسابقه رسید در این قسمت مجری برنامه تعداد ۳ سوال مطرح کردند و در انتهای برنامه به دو نفر از حاضرین که به دو سوال از سه سوال پاسخ صحیح داده بودند به قید قرعه جوایزی ارایه شد.

در ادامه برنامه خانم نگین عباسوند جدید اخبار نجومی مربوط با جهان و کشور و انجمن را ارایه دادند که یکی از بخش های مورد علاقه حضار در نظر سنجی های بعمل آمده اعلام شده بود.

پس از ایشان دبیر انجمن ستاره شناسان کیهان بیکران (آسمان سبلان) به عنوان ریاست این باشگاه سخنرانی کوتاهی در مورد اهداف باشگاه نجوم اردبیل و همچنین مشکلات جامعه نجوم آماتوری کشور ایراد فرمودند سپس نوبت به قسمت اهدای لوح و جوایز ارایه دهندگان مقالات و همچنین و جوایز مسابقه مطرح شده ، رسید . در ادامه جناب جمشیدی از حضار به خاطر حضور در دومین باشگاه نجوم اردبیل تشکر نمودند و دومین باشگاه نجوم در اردبیل هم کم کم با غروب آفتاب در پشت کوه سبلان به کار خود پایان داد.

بدینوسیله از تمامی افراد دعوت می شود تا در صورت علاقه مندی چکیده مقالات خود به همراه فرم ارایه مطلب در باشگاه نجوم اردبیل  ؛ جهت ارایه در سومین باشگاه نجوم اردبیل در مهرماه سال ۱۳۹۱ به ایمیل   Berenjian@sabalansky.com   ارسال نمایند. به قول آقای صفاریان پور اگر از حضور در باشگاه نجوم اردبیل لذت می برید آنرا به دوستان و علاقه مندان دیگر توصیه کنید.

 با سپاس ـــ کمیته برگزاری باشگاه نجوم اردبیل

 

 تصاویر از پیمان رحیم زاده  

بایگانی شمسی

یک فکر در مورد “گزارش دومین باشگاه نجوم اردبیل – AAC

  1. به امید استمرار این برنامه مفید و جالب
    با سپاس از تمامی دوستانی که یار و همراه ما در اجرای این برنامه بودند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *