گزارش نمایشگاه فرزندان مهر شهریور ماه۹۱

فرصتی پیش آمد تا اینبار ضیافت آسمانی را در کنار کودکان و نوجوانان و جوانانی برگزار نماییم که ویژگی آنها این است آنها جزو یکی از بزرگترین خانواده های ایران می باشند ، آری اینبار در کنار خواهران و برادرانی از سازمان بهزیستی از سرتاسر ایران بودیم.

با همکاری سازمان بهزیستی اردبیل و انجمن ستاره شناسان کیهان بیکران (آسمان سبلان) ، غرفه نجوم در جشنواره کشوری فرزندان مهر برگزار گردید. این برنامه در دو نوبت و از تاریخ ۴ لغایت ۸ شهریور ۹۱ برای خواهران و ۱۰ لغایت ۱۳ برای برادران در محوطه دانشگاه محقق اردبیلی برگزار گردید.

غرفه نجوم که هدف از آن آشنایی بازدید کنندگان با زیبایی های خلقت هستی و آسمان شگفت انگیز شب بود؛ شامل بخش های متنوع و جذاب زیر بود:

  • بخش رصد آسمان پرستاره شب با تلسکوپ ۱۲ اینچ گوتو
  • بخش رصد خورشید با فیلتر های خاص
  • بخش پروژه جهان در شب (گالری تابلوهایی از تصاویر نفیس نجومی همراه با توضیحات)
  • گالری بنر هایی از تصاویر نجومی که شامل بخش های منظومه شمسی و کیهان شناسی و اخترفیزیک و ماموریت های هوافضا بود
  • بخش مسابقه روزنامه دیواری
  • بخش سوال و جایزه
  • بخش معرفی
  • بخش گپ علمی

در بخش رصد شب ها میزبان ستارهایی بودیم از روی زمین ستاره های آسمان شب را نظاره گر بودند در قسمت رصد خورشید بر آن شدیم تا به وسیله فیلتر های خاص رصد خورشید بازدید کنندگان را با عظمت ستاره خورشید آشنا سازیم و با لکه های خورشیدی آشنا شویم . ولی بخش پروژه شکوه خلقت از جذاب ترین قسمت های نمایشگاه بود در این قسمت بازدید کنندگان وارد یک گالری از تصاویر جذاب نجومی می شدند که توضیحات جدید و کامل لذت مشاهده آنها را ده چندان می نمود. در قسمت گالری بنر های نجومی ، کل  غرفه را با بنر هایی از تصاویر نجومی تزیین نمودیم و به پخش کلیپ های نجومی با ویدئو پرژکتور پرداختیم. ولی قسمت سوال و جایزه یکی از قسمت هایی بود که با استقبال بازدید کنندگان روبه رو شد در این قسمت با طرح چند پرسش نجومی به کسانی که پاسخ صحیح سوالات را ارائه می نمودند جوایزی از طرف انجمن اهدا می شد. در بخش معرفی به معرفی فعالیت گروه های نجومی می پرداختیم و به بحث و گپ علمی میپرداختیم. ویژگی جالب این نمایشگاه آن بود که حاضرین که اکثر از قشر نوجوانان و جوانان بوده و با کنجکاوی سرشاری به طرح سوال می پرداختند و اکثریت بازدید کنندگان از اطلاعات مقدماتی در زمینه نجوم برخوردار بودند به طوری که گاهی میزان اطلاعات بازدید کنندگان مسئولان غرفه را شگفت زده می نمود. از این نمایشگاه مسئولان کشوری و استانی بازدید داشته و از کل کشور و از تمامی استان ها در این جشنواره حضور داشتند. در این جشنواره حاضرین در بخش های ورزشی و فرهنگی به رقابت می پرداختند.

 جای دارد از تمامی دوستانی که یار و همراه ما در اجرای هرچه بهتر این برنامه بودند به ویژه سرکار خانم عزیزی و سرکار خانم احمدیان مدیرکل بهزیستی استان اردبیل و کارکنان محترم بهزیستی ؛ تقدیر و تشکر نماییم.

تصاویر برنامه :

تصاویر از رضا احدی

بایگانی شمسی

یک فکر در مورد “گزارش نمایشگاه فرزندان مهر شهریور ماه۹۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حضور اعضای انجمن نجوم اردبیل در کنفرانس بین المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی

دکتر سالار عباسوند و صداقت به نمایندگی از انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل در اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها که در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار گردید
ادامه مطلب

دانش آموزان مدرسه راهیان صادق اردبیل به همراه دبیران از دفتر انجمن نجوم اردبیل (آسمان سبلان) بازدید کردند

این برنامه با سخنرانی مختصر در مورد معرفی انجمن نجوم اردبیل، تاریخچه و فعالیتهای ان آغاز شد. در ادامه برنامه آقای سالار عباسوند و آقای علی اردیبهشتی به سوالات نجومی دانش آموزان پاسخ دادند. در انتهای برنامه با استفاده از فیلتر متصل به تلسکوپ، رصد لکه های خورشیدی انجام شد.
ادامه مطلب