گزارش دومین ماراتن صوفی به

۵۸ شرکت کننده از ۱۳ استان کشور و با حضور جمعی از منجمان خارجی، در دو رده تلسکوپی و دوربین دو چشمی به بررسی ۱۲۴ جرم پایه کهکشان،خوشه صحابی (NGC ) و ۱۵۳ جرم اضافه شده با یکدیگر به رقابت پرداختند. ….

عکس دسته جمعی دومین ماراتن صوفی ایران سیستان و بلوچستان

گزارش دومین ماراتن صوفی ایران

شب دوشنبه با دیگر دوستان عازم زاهدان شدیم تا اگر خدا بخواهد ۵ شنبه شب ، دومین رقابت صوفی در روستای لادیز میر جاوه برگزار شود .با اتوبوس به تهران رقته و با هوا پیما با اهالی برگزاری ماراتن با داوران و دبیران برگزاری  به سمت سیستان وبلوچستان حرکت کردیم.طبق آخرین آمار حدود ۴۱ تیم از شهرهای مختلف ایران در این رقابت شرکت می کنند.

حد قدر آسمان ۶٫۵ است که خب یعنی آسمانی تاریک و ایده آل برای رصد اجرام اعماق آسمان.البته آسمان کمی گرد و غبار داشت که جلوی شفافیت آسمان را می گرفت…در ضمن با هماهنگی های انجام شده ، برق روستا را نیز برای آسمانی تاریک تر قطع کردند و با سوت داور مسابقه شروع شد آسمانی با قدر ۶ که برای یک شب رصدی آسمانی ایده آل به حساب می آید ولی مقدار بسیار ناچیزی هم منطقه غبار آلود بود.که خوب میتوان از آن صرف نظر کرد تعدادی از صورت های فلکی نیمکره جنوبی کره زمین در آسمان پیدا بود .آه…چه لذتی داشت من که تا به حال بعضی از انها را ندیده بودم و تنها در نرم افزار های آسمان نما میشد آنها را یافت خوب بالاخره ما از شمالی ترین منطقه نسبت به سیستان و بلوچستان به آنجا رفته بودیم.و همچنین برای برقراری امنیت کامل، مرزبانان غیور …برای حراست از مسابقه و رصدگران حضور داشتند(با دوشگا و آرپی چی و…نیروی انتظامی و امداد پزشکی خیلی خوب امنیت برقرار شده بود که من فکر شو نمیکردم.

در این برنامه از مهمانانی همچون دکتر محمدرضا خواجه پور (مترجم کتاب نجوم به زبان ساده) و برخی مقامات سیاسی- اجرایی محلی دعوت شده است. همین طور متخصصان طبیعت گردی، خبرنگاران و عکاسان چند رسانه (روزنامه جام جم، خبرگزاری فارس، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه اطلاع رسانی آسمان پارس و …)، گروه مستندساز برنامه تلویزیونی آسمان شب از شبکه چهار سیما، گروه های خبری از روزنامه های محلی و صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان شرکت‌کنندگان را مراهی می‌کردند.

جای دارد از تیم پذیرش و اجرایی تشکر کنم چون برنامه هایشان کاملا با نظم بود.پس از پذیرش بچه ها در روز سه شنبه فردای آن روز افتتاحیه ای صورت گرفت که تعدادی از فیلم ها و عکس های آن را برای شما بر روی وبلاگ قرار داده ام در این برنامه فرماندار زاهدان و رئیس دانشگاه زاهدان و آقای خواجه پور نویسنده کتاب نجوم به زبان ساده صحبت کردند و آقایان  کاظم کوکرم و آیرین شیوایی اولین زن ایرانی که به قطب جنوب رفته  وبابک تفرشی پیام های  پیام های دکتر قنبری – انوشه انصاری و مایک سیمونز رابه ترتیب برای حضار قرائت کردند. و مراسم باتقدیر از دکتر خواجه پور و صحبت هایی از خانم سر گلزایی مسئول برگزاری و اجرای برنامه و مسئول انجمن نجوم مهبانگ به پایان رسید . البته یادم نره که برنامه با رقص شمشیر که همه شما شاید در تلوزیون بار ها دیده باشید که تعدای که لباس بلوچ پوشیده و  حرکات بسیار زیبایی را به نمیش میگذارند.رقص شمشیر که یک نوع رقص محلی است و در مراسمات برگزار میشود “شروع شد.

بعد از صرف ناهار آماده شدیم تا به سمت روستای لادیز از توابع میر جاوه در ۲۰کلیومتری پاکستان حرکت کنیم.پس صحبت های کوتاهی که دکتر هواجه پور در آنجا در سالن مدرسه انجام دادند .شام را خوردیم ومسابقه با سوت داور شروع شد . در حین مسابقه دوربین های شبکه های خبری از زمین و آسمان بچه ها رو به اصطلاح پوشش خبری میدادند.خلاصه در آخر های مسابقه خیلی ها کم آوردند و رقتند خوابیدند و مسابقه بین ۱۰ یا ۲۰نفر ادامه پیدا کرد که خلاصه نام نفرات برتر صبح همان روز با اعطای جوایزی به برندگان و عوامل اجرایی منتشر شد و بر روی  اینترنت قرار گرفت که شما حالا در حال خواندن آن هستید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، ۵۸ شرکت کننده از ۱۳ استان کشور و با حضور جمعی از منجمان خارجی، در دو رده تلسکوپی و دوربین دو چشمی به بررسی ۱۲۴ جرم پایه کهکشان،خوشه صحابی (NGC ) و ۱۵۳ جرم اضافه شده با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در این رقابت تیمور صیف الهی منجم از تهران، مجید قهروی باقرآبادی منجم از کاشان و حمیدرضا هادیان منجم از تهران به ترتیب رتبه اول تا سوم را در رده دوربین دو چشمی کسب نمودند.

حامد سلیمانی و صبا رهبر منجمان از تهران با کسب بالاترین امتیاز گروه برگزیده در رده تلسکوپی شدند و سه گروه، سمیه اصغرپور و هدیه یعقوبی منجمان از مشهد، ندا رئیسی منجم از شاهرود و محمدعلی خیامیان واحسان رستمی منجمان از کرمان در رده تلسکوپی با کسب امتیار برابر برگزیده گردیدند.

به برگزیدگان این رقابت رصدی امتیاز اشتراک رایگان یکساله درماهنامه نجوم و بسته های آموزشی وسمینارهای آن، بن خرید لوازم کوهنوردی و خرید لوازم نجومی از فروشگاه آسمان شب و همچنین لوح تقدیر و تندیس دومین رقابت صوفی ایران اهداء شد.

پس مسابقه از یکی از غار های طبیعی که در دامنه های تفتان بود بازدید کردیم وبه خوابگاه برگشتیم و صبح روز بعد صبح پاشدیم اول از شهر سوخته بازدید کردیم بعداز دهانه غلامان دیدن کردیم و بعد به مجتمع بقیه الله رفتیم و ناهار را در آنجا خورده و بعد از دانشگاه زابل و رصد خانه آنجا دیدن کرده و به خوابگاه رفته و فردای آن روز با یک اختتامیه کوتاه با اعطای گواهینامه های که تعداد اجرامی که هر رصد گر زده بود در آن مشخص شده بود با دوستان خدا حافظی کرده و با کلی دردسر به هوا پیما وارشده وبه اردبیل بازگشتیم. البته ناگفته نماند آخرین شب در خوابگاه جمع شده و تقدیر و تشکر کاملی از عوامل اجرایی کردیم.

واقعا جا داره از آقای ناظمی و کوکرم که دبیران برگزاری ماراتن هستند و بچه های انجمن نجوم مهبانگ و خیام و همه کسانیکه برای هرچه بهتر برگزار شدن این رقابت تلاش می کنند سپاسگزاری کنیم…باز هم جای شکرش باقی است….هنوز هستند کسانی که به فکر ترویج نجوم در ایران می باشند.باید از این چند روز نهایت استفاده را کرد! چون ممکن است دیگر هیچ وقت نتوانم برای رصد به ۲۰کیلومتری مرز پاکستان بروم…

در آخر از تمامی بچه های سیستان وبلوچستان انجمن های مهبانگ و خیام بسیار تشکر میکنم. زیرا اگر زحمات انها نبود ماراتنی به این عظمت برگزار نمیشد.در ضمن از عوامل اجرایی ماراتن صوفی و دبیران و همکاران و تمام دست اندرکاران سپاس گذارم.به یاد دانشمندان ایرانی به خصوص عبدالرحمن صوفی باشیم و قدر این سرمایه های گرانمایه را بدانیم.چون که با نام این دانشمند و دانشمندان بزرگ است که در ایران حرکت های بزرگی آغاز می شود.


تصاویر:

 


فیلم ها :

 

صداها:

متن ها:

گزارش ها:

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حضور اعضای انجمن نجوم اردبیل در کنفرانس بین المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی

دکتر سالار عباسوند و صداقت به نمایندگی از انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل در اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها که در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار گردید
ادامه مطلب

دانش آموزان مدرسه راهیان صادق اردبیل به همراه دبیران از دفتر انجمن نجوم اردبیل (آسمان سبلان) بازدید کردند

این برنامه با سخنرانی مختصر در مورد معرفی انجمن نجوم اردبیل، تاریخچه و فعالیتهای ان آغاز شد. در ادامه برنامه آقای سالار عباسوند و آقای علی اردیبهشتی به سوالات نجومی دانش آموزان پاسخ دادند. در انتهای برنامه با استفاده از فیلتر متصل به تلسکوپ، رصد لکه های خورشیدی انجام شد.
ادامه مطلب