گزارش سی و یکمین باشگاه نجوم اردبیل

سی و یکمین باشگاه نجوم اردبیل ۲۳ آذرماه ۱۳۹۵ در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم دانشگاه محقق اردبیلی از ساعت ۱۶ الی ۱۸ توسط انجمن نجوم اردبیل و با همکاری گروه نجوم دانشگاه محقق اردبیلی و با حمایت اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل با هدف ترویج و توسعه عمومی نجوم، برگزار شد.

ابتدای برنامه آقای نادر جمشیدی مجری محترم برنامه به ارایه سین برنامه پرداختند و سپس آقای مسعود عبدالرحیمی به ارایه مقاله خود در زمینه بشر در فضا و فناوری لباس های فضایی و شبیه سازی قرار گرفتن بشر در شرایط خلاء پرداختند و تئوری ها مطرح در این زمینه را برای حضار تشریح کردند. در ادامه  آقای علی گاردی مقاله خود را با عنوان شناخت کلی ماهواره ها ارایه دادند و در آن به انواع ماهواره های مصنوعی و کاربرد های آن به صورت اختصار پرداختند و به سوالات حضار در مورد ماهواره ها پاسخ دادند. سپس فرصتی برای مشاهده کلیپ ویدئویی برنامه و طرح سوالات نجومی ماه رسید که در ذیل به سوالات و پاسخ آن اشاره شده است؛ رسید و پذیرایی مختصری از حضار صورت گرفت.

در ادامه اقای علی آقاده ده زاده به بررسی و شناخت شب یلدا از دیدگاه نجوم و اساطیر مرتبط پرداختند که مورد توجه حضار محترم قرار گرفت و سپس آقای یاشار شهبازی به ارایه آخرین اخبار ها حوزه نجوم و هوافضا پرداخته و به بررسی رویداد های نجومی ماه آینده پرداختند. در پایان برنامه به حضاری که به سوال مسابقه پاسخ صحیح داده بودند به قید قرعه جوایزی اهدا شد. در پایان جای داد از تمامی‌دوستانی که در اجرای این برنامه یار و همراه ما بودند به ویژه اعضای محترم گروه نجومی دانشکده علوم دانشگاه محقق اردبیلی تقدیر و تشکر نماییم. اگر از شرکت در برنامه های این انجمن لدت می برید آنرا به دوستان خود توصیه کنید. پاینده و آسمانی باشید.

 

—————————————————

لینک دانلود مقالات:

—————-———————————–

پوستر برنامه:

—————-———————————–

تصاویر:

 

عکس از: آقای مسعود عبدالرحیمی

 

[divider]

برنده قرعه کشی سوال مسابقه:

  • نام –

برنده تکمیل فرم نظرسنجی:

  • نام-

[divider]

سوالات:

سوالات سی یکمین گردهمایی نجوم اردبیل:

۱- شب یلدا در اصطلاح نجومی با کدام یک از موارد زیر قرابت معنایی دارد ؟

  1. انقلاب تابستانی
  2. اعتدال بهاری
  3. اعتدال زمستانی
  4. انقلاب زمستانی

۲- محور چرخش زمین به دور خودش با صفحه دایره البروج چند درجه اختلاف زاویه دارد؟

.A 20 درجه

.B 80 درجه

.C 21/5 درجه

.D 23/5 درجه

۳- انحراف محور زمین در اول مهرماه و اول فروردین تأثیری بر چگونگی تابش نور خورشید به نیمکره شمالی و جنوبی زمین ندارد و هر دو نیمکره به یک اندازه نور خورشید را دریافت می‌کنند. در این دو حالت، در همه جای زمین، طول روز و شب مساوی و برابر ۱۲ ساعت است. به این دو روز ……………………….. می‌گویند.

  1. انقلاب تابستانی و زمستانی
  2. اعتدال پاییزی و اعتدال بهاری
  3. خط تابش برابر
  4. نصف النهار مبدأ

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حضور اعضای انجمن نجوم اردبیل در کنفرانس بین المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی

دکتر سالار عباسوند و صداقت به نمایندگی از انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل در اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها که در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار گردید
ادامه مطلب

دانش آموزان مدرسه راهیان صادق اردبیل به همراه دبیران از دفتر انجمن نجوم اردبیل (آسمان سبلان) بازدید کردند

این برنامه با سخنرانی مختصر در مورد معرفی انجمن نجوم اردبیل، تاریخچه و فعالیتهای ان آغاز شد. در ادامه برنامه آقای سالار عباسوند و آقای علی اردیبهشتی به سوالات نجومی دانش آموزان پاسخ دادند. در انتهای برنامه با استفاده از فیلتر متصل به تلسکوپ، رصد لکه های خورشیدی انجام شد.
ادامه مطلب