گزارش شانزدهمین باشگاه نجوم اردبیل

16

بسمه تعالی

در حالیکه تنها تا پایان سال ۱۳۹۲ تنها چند روز باقیست و مردم شهر در تکاپوی آماده سازی خود برای استقبال از نوروز هستند ؛ اما تعدادی از مردم شهر به واسطه اشتیاق به علم در باشگاه نجوم اردبیل گردهم آمده و همراه سایر دوستان خود به کاوش زیبایی های علم مشغول بوده اند. …


شانزدهمین باشگاه نجوم اردبیل با هدف آشنایی آزاد و رایگان عموم مردم شهر اردبیل با دانش نجوم در ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ روز شنبه در سالن بیضاء کتابخانه شهید مطهری اردبیل توسط انجمن ستاره شناسان کیهان بیکران و با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل و اداره کل ورزش و جوانان اردبیل برگزار گردید. ابتدای برنامه با قرائت قرآن توسط یکی از اعضای انجمن آغاز شد و سپس سرود ملی ایران پخش گردید در ادامه آقای نادر جمشیدی مجری توانمند گردهمای های نجوم اردبیل بروی سن حاضر شده و سین برنامه را ارایه و سال نو را با شعری از مولانا (رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند — چنان نماند و چنین نیز نخواهد ماند) خدمت حاضران تبریک گفتند.
پس از این بخش اولین مقاله تحت عنوان جهان میان ستاره ای توسط جناب آقای مهندس سالار عباسوند(دانش آموخته فیزیک دانشگاه محقق اردبیلی) بروی سن رفت که بیان شیوای ایشان و موضوع جذاب چرخه عمر ستارگان توجه حضار را به خود جلب نمود- سپس کلیپی جالب تحت عنوان (جاذبه:Gravity)که توسط آقای رضا احدی تهیه شده بود؛ پخش گردید و در ادامه آقای جمشیدی به توضیح کوتاه در مورد این شاهکار سینمایی فیلم های علمی-تخیلی سبک رئالیستی، پرداختند.
بخش بعدی برنامه تحت عنوان تاریخ علم که از سری برنامه های ثابت گردهمایی های نجوم است توسط آقای نادر جمشیدی اجرا شد و به زندگینامه و دستاوردها و اقدامات علمی عبدالله بن سینا( ابوعلی سینا) در زمینه نجوم پرداخته شد. بخش پذیرایی باشگاه ۱۶ ام که همراه با گالری تصاویر نجومی و مسابقه نجومی ماه بود در نگارخانه کتابخانه شهید مطهری برگذار شده و بصورت بحث آزاد میان حضار از آنچه که در مقالات علمی -تصویری به اشتراک گذاشته بود – انجام شد.
ادامه برنامه پس از پانزده دقیقه گردش علمی و توضیحات گالری عکس های نجومی در سالن بیضاء با مقاله دوم تحت عنوان صورتهای فلکی بهار توسط جناب آقای علی مناف زاده اجرا گردید و به ارائه توضیحات اجرام موجود در صورفلکی که در فصل بهار قابل رویت هستند، پرداخته شد در ادامه اخبار علمی و جدیدترین رخدادهای نجومی اسفند۹۲ که از برنامه های ثابت گردهماییست توسط سرکار خانم نگین عباسوند اجرا گردید و در انتها قرعه کشی مسابقه نجومی ماه صورت پذیرفت و به قید قرعه به دو نفر از افرادیکه حداقل به دو سوال پاسخ صحیح داده بودند جوایز ارزنده ای از طرف انجمن نجوم اردبیل تقدیم شد همچنین از ارایه دهندگان مقاله با لوح سپاس، تقدیر بعمل آمد. در پایان از همت تمامی دوستانی که یار و همراه ما در اجرای این برنامه بودند؛ تقدیر و تشکر مینمائیم.

 دبیر اجرایی باشگاه نجوم اردبیل

——————————————–

 «برندگان قرعه کشی باشگاه شانزدهم ۹۲/۱۲/۲۴»

◄ تکمیل فرم نظرسنجی: آقای عبداللهی

——————————————–

لینک دانلود مقالات ارایه شده: 

◄ مقاله آقای سالار عباسوند با عنوان جهان میان ستاره ای(دانلود کنید)

◄مقاله آقای علی منافزاده در مورد صورت های فلکی بهار (دانلود کنید)

——————————————–

پوستر برنامه:

16thh

—————————————————

تصاویر برنامه:

16 th aca sabalansky (1)16 th aca sabalansky (3) 16 th aca sabalansky (4) 16 th aca sabalansky (5) 16 th aca sabalansky (6) 16 th aca sabalansky (7)

تصاویر برنامه از آقای بابک آزاد و علی عصایی

بایگانی شمسی

2 نظر درباره “گزارش شانزدهمین باشگاه نجوم اردبیل

  1. سلام دوستان،
    پیشا پیش عیدتون مبارک. خوشحالم که می بینم فعالیت هنوز جریان داره و این همه علاقه مند اومدن به همایش. همگی خسته نباشید.
    موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حضور اعضای انجمن نجوم اردبیل در کنفرانس بین المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی

دکتر سالار عباسوند و صداقت به نمایندگی از انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل در اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها که در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار گردید
ادامه مطلب

دانش آموزان مدرسه راهیان صادق اردبیل به همراه دبیران از دفتر انجمن نجوم اردبیل (آسمان سبلان) بازدید کردند

این برنامه با سخنرانی مختصر در مورد معرفی انجمن نجوم اردبیل، تاریخچه و فعالیتهای ان آغاز شد. در ادامه برنامه آقای سالار عباسوند و آقای علی اردیبهشتی به سوالات نجومی دانش آموزان پاسخ دادند. در انتهای برنامه با استفاده از فیلتر متصل به تلسکوپ، رصد لکه های خورشیدی انجام شد.
ادامه مطلب