گزارش ششمین باشگاه نجوم اردبیل ۶th

spo6thششمین باشگاه ستاره شناسی اردبیل توسط انجمن  ستاره شناسان  کیهان بیکران (آسمان سبلان) و با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل در مورخه ۲۹ بهمن ماه (یکشنبه) در سالن کنفرانس استادیوم رضازاده برگزار گردید…

 ششمین باشگاه ستاره شناسی اردبیل توسط انجمن  ستاره شناسان  کیهان بیکران (آسمان سبلان) و با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل در مورخه ۲۹ بهمن ماه (یکشنبه) در سالن کنفرانس استادیوم رضازاده برگزار گردید.

 برنامه با قرائت آیاتی چند کلام الله مجید آغاز شد و سپس آقای نادر جمشیدی مجری خوش سخن برنامه به ارائه توضیحاتی در مورد سین برنامه پرداختند. محور این ماه از گردهمایی نجوم اردبیل بارش های شهابی و دلایل پیدایش آن بود.

مقاله اول را جناب آقای پیمان رحیم زاده با عنوان «فناوری تلسکوپ ها» ارائه دادند، ایشان در این مقاله به توضیح ساختار انواع مختلف تسکوپ ها و کاربردهای تلسکوپها و ابزار های ستاره شناسی در علوم و فنون جدید پرداختند ، همچنین به توضیح ساختار اپتیکی تلسکوپ های بازتابی پرداخته و در ادامه به توضیح رادیو تلسکوپ ها و کاربرد های آن پرداختند.

پس از ایشان کلیپ های مستند ،که توسط جناب آقای رضا احدی تحت عنوان ، شهاب سنگی که در روز جمعه ۱۵ فوریه (۲۷ بهمن) در آسمان «چلیابینسک» در ۱۵۰۰ کیلومتری مسکو به زمین برخورد کرد؛  پخش شد.

در ادامه آقای نادر جمشیدی مقاله ی خود را تحت عنوان «تاریخ علم» با معرفی دانشمند اسلامی ایرانی (ابوریحان بیرونی) ارئه نمودند. که به توضیح دستاورد های این دانشمند بزرگ جهان اسلام پرداخته و اشاره ای به کار های وی در زمینه نجوم و ستاره شناسی نمودند.

پس از ایشان نوبت به ارائه جدیدترین اخبار علمی توسط خانم نگین عباسوند (دبیر سرویس خبری باشگاه ستاره شناسی اردبیل) رسید. ایشان آخرین رویداد های ستاره شناسی را با ارایه تصاویری جذاب و گویا ، توضیح دادند. پس از ایشان نوبت به بخش پذیرایی و پخش کلیپ ساده ای از اجرام سماوی رسید.

در ادامه دبیر انجمن به ارایه مقاله خود با عنوان « منشا شهاب ها و دنباله دارها» پرداختند. ایشان در مقاله خود به توضیح کامل منشا دنباله دارها و ساختار آنها و ارتباط دنباله دار ها و بارشهای شهابی و شهاب سنگ ها پرداختند. ایشان در ادامه به بررسی اجمالی سقوط شهاب سنگ در منطقه چلیابینسک پرداختند و اذعان داشتند که که شکسته شدن دیوار صوتی هنگام برخورد های شهابی و شدت موج انفجار آن باعث  شکستن شیشه ها و مجروح شدن افراد و باعث آسیب به منازل، ساختمان های اداری و خودروها و… می شود.

در ادامه آقای سالار عباسوند به نمایندگی از کارگروه های تخصصی انجمن نجوم اردبیل به توضیح ساختار کارگروهای تحقیقاتی انجمن پرداختند و حاضرین را برای عضویت در این کارگروه ها توجیه نمودند.

در پایان با حضور دبیر اجرایی برنامه و آقای رضا شجاع از پیشکسوتان نجوم استان از ارایه دهندگان مقالات و برگزیدگان مسابقه باشگاه پنجم و برگزیدگان قرعه کشی برگه های نظر سنجی تقدیر به عمل آمد.

در پایان جای دارد تا از اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل وکارگروه باشگاه نجوم اردبیل در انجمن ستاره شناسان کیهان بیکران (آسمان سبلان) و تمامی‌عزیزانی که یار و همراه ما در اجرای این برنامه بودند تقدیر و تشکر نماییم.

دانلود مقاله:

لطفا برای دانلود فایل pdf مقاله آقای پیمان رحیم زاده (فناوری تلسکوپ ها ) اینجا کلیک نمایید.

نمونه پوستر برنامه:

 spo6th

——————————-

اسامی برگزیدگان مسابقه نجومی ششمین باشگاه ستاره شناسی اردبیل:

  • مرضیه معرفت
  • سولماز آذردخت

برنده قرعه کشی نظرات باشگاه ششم:

محمد علی عبادی

افراد مذکور می توانند جوایز خود را در باشگاه هفتم در مورخه ۲۴ اسفند در سالن کنفرانس استادیوم  رضا زاده دریافت نموده و یا جهت دریافت حضوری  جوایز خود با هماهنگی قبلی با ۰۹۳۶۸۷۱۷۱۰۰  به دفتر انجمن مراجعه نمایند.

2-17-2013_88440_l (Copy)

تصویری شهاب سنگ برخوردی در روسیه ۲۷ بهمن

29 11 91 (6th) (38) (Copy)

آقای پیمان رحیم زاده و ارایه مقاله فناوری تلسکوپ ها

29 11 91 (6th) (82) (Copy)

29 11 91 (6th) (79) (Copy)

29 11 91 (6th) (97) (Copy)

جناب آقای نادر جمشیدی و ارایه مقاله تاریخ علم «ابوریحان بیرونی» و مجری برنامه

29 11 91 (6th) (104) (Copy)

سرکار خانم نگین عباسوند دبیر سرویس خبری باشگاه نجوم اردبیل

29 11 91 (6th) (126) (Copy)

تصاویر از محسن ملکی

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *