گزارش تصویری ماه گرفتگی ۶ مهر ۱۳۹۴

گزارش تصویری مراحل ماگرفتگی ۶ مهر ۱۳۹۴ در سایت رصدی سراب آذربایجان شرقی توسط انجمن کاوشگران کیهان بیکران آسمان سبلان:

کارگروه استهلال انجمن با همکاری اعضای کارگروه تخصصی عکاسی در یک شب رصدی دل انگیز در تاریخ ۶ مهر ماه ۱۳۹۴ به سایت رصدی انجمن در اطراف شهر سراب در استان آذربایجان شرقی حضور یافته و از مراحل مختلف این رخداد با عظمت آفرینش عکاسی نمودند در ادامه تصاویر آنرا مشاهده خواهید نمود.

nahaei sabalansky 28 sep 2015 6 mehr 1394

لطفا برای مشاهده بهتر تصویر آنرا در سیستم خود ذخیره نمایید.

همزمان با رصد انجمن نجوم اردبیل در سراب ستاد استهلال اردبیل نیز برنامه ای را در دانشگاه محقق اردبیلی برای علاقه مندان تدارک دیده بود که گزارش آنرا در ادامه ملاحظه می فرمایید.

گزارش:

این رصد از ساعت ۳:۳۰ بامداد دوشنبه با نصب ابزارآلات اپتیکی در تپه نورالشهداء دانشگاه محقق اردبیلی آغاز گردید. طبق پیش بینی ها ۳:۳۷ زمان ورود ماه به نیم سایه زمین بود که دقایقی بعد این پدیده بر روی ماه با چشم غیرمسلح آشکار شد ولی جالب این بود که این پدیده از داخل دوربین دوچشمی مشخص نبود!

در ۴:۳۷ دقیقه ورود ماه به سایه زمین آغاز شده و رفته رفته به گرفت کامل نزدیک شد. با کم شدن نور ماه، ستاره ها پررنگ تر شده و تیرگی آسمان کم کم شبیه زمانی می شد که ماه در آسمان حضور نداشت.سرانجام این ماه گرفتگی در ساعت ۵:۴۱ به گرفت کامل رسید ولی متاسفانه گروه رصدی با رسیدن زمان فجر شاهد کبود شدن کامل ماه  نشد و این ماه گرفتگی کم کم به رنگ نیلی آسمان درآمد و در افق محو گردید.

تصاویر رصد ستاد استهلال اردبیل وابسته به دفتر نمایندگی ولی فقیه (www.ardcs.ir):

IMG_2380 Copy 20150928_050336 Copy 20150928_050545 Copy

 

تصاویر گرفت شده از این پدیده در سایر نقاط ایران:

IMG_20150929_085829 Copy

IMG_20150930_111052 Copy IMG_20150930_111049 Copy IMG_20150930_111101 Copy —————————————————————————————————————————————————–

توضیحات بیشتر در مورد این ماه گرفتگی:

lunar-elipse-2015

ابر ماه گرفتگی ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۵:
پدیده ابر ماه گرفتگی روز ۲۸ سپتامبر(۶ مهر) به وقوع پیوسته است.این پدیده زیبا در قاره آمریکا، آفریقا، اروپا و آسیای غربی از جمله ایران قابل مشاهده بود.
در پدیده ابر ماه گرفتگی، خسوف زمانی رخ می‌دهد که ماه در نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین قرار دارد. در این زمان فضای کره ماه ۱۴ درصد بزرگ‌تر از حد معمول بوده و به رنگ سرخ در خواهد آمد. ساکنان کره خاکی برای مشاهده این پدیده که آخرین بار در سال ۱۹۸۲ به وقوع پیوسته باید تا سال ۲۰۳۳ صبر کنند.

گرفتگی نیم سایه ای از حدود ساعت ۳ و ۴۲ دقیقه بامداد آغاز گردیده و گرفتگی کلی از حدود ساعت ۵ و ۴۱ دقیقه شروع شده و تا پس از طلوع خورشید در ایران پهناور ادامه یافت. بنابراین گرچه تمامی مراحل گرفتگی از داخل ایران قابل مشاهده نبود. اما در بخشهای مرکزی و غربی ایران قبل از طلوع خورشید گرفتگی کامل رخ داده و بیشتر هموطنان توانستند گرفتگی کلی ماه را در هنگام طلوع خورشید مشاهده نمایند. اما در مناطق شرقی کشور گرفتگی تنها بصورت جزئی قابل مشاهده بود.

در این ماه گرفتگی زمانها بر اساس ساعت رسمی ایران به شرح زیر بود:

  • لحظه ورود ماه به نیم سایه زمین: ساعت ۳ و ۴۱ دقیقه و ۴۷ ثانیه بامداد دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴
  • لحظه ورود ماه به سایه زمین ( تماس اول ) : ساعت ۴ و ۳۷ دقیقه و ۱۱ ثانیه
  • لحظه آغاز گرفتگی کامل ( تماس دوم ) : ساعت ۵ و ۴۱ دقیقه و ۱۰ ثانیه
  • لحظه بیشینه گرفتگی ( وسط خسوف ) : ساعت ۶ و ۱۷ دقیقه و ۷ ثانیه
  • لحظه آغاز گشودگی کامل ( تماس سوم ) : ساعت ۶ و ۵۳ دقیقه و ۰۵ ثانیه
  • لحظه پایان گرفتگی کامل ( تماس چهارم ) : ساعت ۷ و ۵۷ دقیقه و ۰۳ ثانیه
  • لحظه خروج کامل ماه از نیم سایه زمین : راس ساعت ۸ و ۵۲ دقیقه و ۲۷ ثانیه روز دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴

مدت زمان گرفتگی کامل۱ ساعت و ۱۱ دقیقه و ۵۵ ثانیه و زمان گرفتگی تمام سایه، شامل گرفتگی کامل و گرفتگی جزئی ۳ ساعت و ۱۹ دقیقه و ۵۲ ثانیه همچنین زمان گرفتگی نیم سایه ای ۵ ساعت و ۱۰ دقیقه و ۴۱ ثانیه بود.

از آنجا که در اردبیل لحظه طلوع خورشید ساعت ۶ و ۰۶ دقیقه و ۴۱ ثانیه است بنابراین دقایقی قبل از طلوع آفتاب ماه گرفتگی کلی شروع شد. ماه در اردبیل حدود ساعت ۶ و ۱۴ دقیقه غروب کرده و زمان زیادی برای رصد گرفتگی کلی وجود ندارد به جز چند دقیقه که در صورت وجود افق غربی آزاد و شرایط جوی مساعد قابل مشاهده بود.لازم بذکر است که شهرستان اردبیل یکی از مناطق جغرافیایی مناسب ایران برای رویت این پدیده است.

◄ لطفا برای مشاهده پدیده مشابه این پدیده رصدی تا سال ۲۰۳۳ صبر کنید البته اگر عمری شد و هوا نیز با شما همراه بود.

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حضور اعضای انجمن نجوم اردبیل در کنفرانس بین المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی

دکتر سالار عباسوند و صداقت به نمایندگی از انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل در اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها که در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار گردید
ادامه مطلب

دانش آموزان مدرسه راهیان صادق اردبیل به همراه دبیران از دفتر انجمن نجوم اردبیل (آسمان سبلان) بازدید کردند

این برنامه با سخنرانی مختصر در مورد معرفی انجمن نجوم اردبیل، تاریخچه و فعالیتهای ان آغاز شد. در ادامه برنامه آقای سالار عباسوند و آقای علی اردیبهشتی به سوالات نجومی دانش آموزان پاسخ دادند. در انتهای برنامه با استفاده از فیلتر متصل به تلسکوپ، رصد لکه های خورشیدی انجام شد.
ادامه مطلب