خداحافظ فضاپیمای دوست داشتنی!

Credit: NASA/JPL/Space Science Institute

Credit: NASA/JPL/Space Science Institute

خداحافظ فضاپیمای دوست‌داشتنی

تصویر تماشایی بالا و ده‌ها تصویر خارق‌العادهٔ دیگر در کنار داده‌های علمی ثبت‌شده یادگاری‌های بسیار ارزشمندی از سیزده سال فعالیت کاسینی در مدار زحل است. فضاپیمایی که نقشی کم‌نظیر در پیشبرد دانش بشر از سیارهٔ زحل داشت و در آن سو مهره‌ای موثر در ترویج علم بود.

انتهای کار ماموریت کاسینی جمعه ۲۴ شهریور رقم خواهد خورد و این فضاپیما پایانی باشکوه را تجربه خواهد کرد. کاسینی در این روز به سمت جو زحل سرازیر خواهد شد و در آن خواهد سوخت. سفیر بشر در زحل تا آخرین لحظهٔ ممکن به ثبت و ارسال اطلاعات ادامه خواهد داد.

کاسینی در ماموریت پایان باشکوه و در طول پنج ماه ۲۲ بار از فضای خالی میان زحل و حلقه‌هایش گذر کرد و تصاویر بسیار نزدیکی از جو زحل گرفت. تا پیش از این هیچ فضاپیمایی از این ناحیه عبور نکرده بود و کاسینی با عبور از این منطقه که پهنایش تنها دو هزار کیلومتر است توانست نماهای بی‌نظیری را از سیارهٔ زحل به ثبت برساند.

تصویر بالا که کاسینی آن را در سال ۲۰۰۷ ثبت کرده است، یکی از یادگاری‌های چشم‌نواز این فضاپیماست. این تصویر از اتصال ۴۵ عکس به صورت موزاییکی ایجاد شده است. تیم تصویربرداری کاسینی با استفاده از ۱۵ مجموعه تصویر سه‌گانه در فیلترهای قرمز، سبز و آبی (در مجموع ۴۵ تصویر) و پردازش اصولی تصویر نمایی را با رنگ‌های طبیعی پدید آورده‌اند. به عبارت دیگر اگر جای کاسینی قرار می‌گرفتیم با چشمان غیرمسلح نمایی شبیه به این عکس را از زحل می‌دیدیم.

در هر حال هرچند گفتنش مشکل است اما زمان آن رسیده که بگوییم خداحافظ فضاپیمای دوست‌داشتی.

منبع: آسمان شب

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حضور اعضای انجمن نجوم اردبیل در کنفرانس بین المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی

دکتر سالار عباسوند و صداقت به نمایندگی از انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل در اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها که در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار گردید
ادامه مطلب

دانش آموزان مدرسه راهیان صادق اردبیل به همراه دبیران از دفتر انجمن نجوم اردبیل (آسمان سبلان) بازدید کردند

این برنامه با سخنرانی مختصر در مورد معرفی انجمن نجوم اردبیل، تاریخچه و فعالیتهای ان آغاز شد. در ادامه برنامه آقای سالار عباسوند و آقای علی اردیبهشتی به سوالات نجومی دانش آموزان پاسخ دادند. در انتهای برنامه با استفاده از فیلتر متصل به تلسکوپ، رصد لکه های خورشیدی انجام شد.
ادامه مطلب