روز و هفته جهانی نجوم در اردبیل اردیبهشت ۱۳۸۸

اتحادیه نجوم (Astronomical League) هماهنگ‌کننده برنامه‌های روز جهانی نجوم، زمان برگزاری روز نجوم سال ۲۰۰۹ را شنبه ۲ ماه می اعلام کرده است. طبق دستور العمل اتحادیه نجوم با توجه به‌ تعطیلی روز جمعه در ایران و نیز با هدف جذب عموم مردم، این روز همواره یک روز قبل در ایران برگزار می‌شود، به‌ این ترتیب جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ روز نجوم در سال جاری است.

روز نجوم امسال با نگاهی ویِژه به پدیده مخرب آلودگی نوری با شعار “آسمانی پر ستاره، بدون آلودگی نوری” با هدف آشنا کردن عموم مردم با آثار زیان‌بار آلودگی نوری بر محیط زیست برگزار می‌شود……

مراسم هفته و روز جهانی نجوم ۱۳۸۸ در اردبیل به شرح زیر برگزار میگردد :

 

برنامه ها:

  1. پخش فیلم و اسلاید ها و تصاویر نجومی در حیاط بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و رصد آسمان
  2. نصب پوسترهای نجومی و بنرها و پلاکاردهای اطلاع رسانی و پخش بروشور نجومی و پذیرایی از میهمان نجومی واقع در : ایستگاه سرعین به طرف میدان شریعتی پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۸۸
  3. غرفه اشنایی با آلودگی هوا و الودگی نوری و اثر آن بر فعالیت های نجومی و دعوت مردم به مشارکت درکاهش آلودی هوا و الودگی نوری.میتوان از همکاری سازمان هوای پاک استفاده کرد.
  4. همکاری با سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی و شبکه های محلی (شبکه سبلان) و رادیو نجوم و رادیو صدای آسمان و رادیو جوان برای بازتاب برنامه هفته جهانی نجوم در شهر اردبیل
  5. بلوتوث هایی از تصاویر و نرم افزار های نجومی و بسته های هدیه نجوم
  6. نصب پوسترهای نجومی و پلاکاردها و بنرهای اطلاع رسانی در سطح شهر.

برنامه هایی که توسط سایر ارگانها در این هفته در شهر ما برگزار گردید:

  1. برنامه ای  هم با حضور دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی هم در سالن ولایت واقع در روبه روی استادیوم حسین رضا زاده با همکار بسیج دانشجویی دانشگاه محقق پنجشنبه از ساعت ۲ بعد از ظهر با حضور آقای پوریا ناظمی برگزار خواهد شد.

بسته های نجومی به مناسبت هفته و روز جهانی نجوم:

  • برای دانلود بروشور انجمن نجوم آسمان سبلان به مناسبت سال جهانی نجوم اینجا کلیک کنید.
  • برای دانلود پوستر روز جهانی نجوم  اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط دیگر:


 

  • گزارش روز جهانی نجوم سال ۱۳۸۸ در اردبیل:

بسمه تعالی

کادر اجرایی مراسم از صبح ساعت ۵ صبح پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۸۸ هجری شمسی در محل نمایشگاه خیابانی حاضر شدند و مشغول آماده سازی نمایشگاه شدند.در نمایشگاه امسال بیش از ۲۰۰ عدد بنر و پوستر های یک در یک متر نجومی به همراه تصاویری از دانشمندان فیزیک و نجوم در معرض دید عموم مردم قرار گرفت. این نمایشگاه از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۹ شب برگزار گردید.در این نمایشگاه مردم با واژه جدید آلودگی نوری آشنا شدند و تاثیر بر نجوم و زندگی مردم و راههای کاهش و جلوگیری از رشد آلودگی نوری آشنا شدند. دوربین پرسشگر شبکه محلی صدای و سیمای مرکز اردبیل (شبکه سبلان) هم به یاری برنامه شتافت و با پخش تصاویر این نمایشگاه در حین و بعد از برگزاری نمایشگاه این حرکت علمی را پوشش داد.بروشور انجمن که به مناسبت روز جهانی نجوم برای اشنایی عموم مردم به نجوم طراحی شده بود در اختیار بیشتر بازدید کنندگان قرار گرفت.در این نمایشگاه سوال های مطرح شده درباره تصاویر توسط کارشناسان حاضر در نمایشگاه پاسخ داده می شد.هدف از برگزاری این نمایشگاه بردن نجوم در میان عامه مردم ،آشنایی مردم با واژه نجوم،آسمان شب و سال جهانی نجوم بود.در این روز برنامه ای هم در سالن ولایت سپاه واقع در روبه روی استادیوم بزرگ رضا زاده از طرف هسته علمی بسیج دانشجویی دانشگاه محقق برگزار شد که در آن به رصد خورشید و کارگاه های نجومی درباره پروژه های سال جهانی نجوم و علم نجوم پرداخته شد.در این برنامه آقای پوریا ناظمی حضور داشتند که جای دارد از ایشان به خاطر حضور در میان علاقه مندان به نجوم در شهر اردبیل تشکر کنیم.این روز را گرامی داشتیم تا به مردم جهان پیام روز جهانی نجوم را برسانیم :جهانی بدون مرز و کیهانی بدون جنگ  بدون آلودگی نوری;پس بیایید آلودگی نوری را بشناسیم و در جهت مقابله با آن و کاهش اثرات آن گام های واقعا بزرگ و تاثیر گذاری برداریم.و این بود یکی روز های پرستاره شهر ما که اجرام اعماق آسمان شب در آن بیش از هر روز دیگری به زمینیان شهرمان نزدیک شدند.

در پایان از سازمان ملی جوانان و اداره کل بازرگانی استان اردبیل و به ویژه خانواده بزرگوار عباسوند و از همه دوستانی که در اجرای این برنامه ما را یار و همراه بودند صمیمانه تشکر مینمائیم.

جهان از آن توست تا کاوشش کنی.

تصاویر برنامه ۱۰/۰۲/۱۳۸۸:

نصب بیش از ۱۵۰ پوستر با محتوای نجوم و هوا و فضا

 

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *