شبهای گالیله ای در اردبیل .O…

شب های گالیله ای در اردبیل - 31مهر و 1 آبان 1388

رنامه شب های گالیله ای همزمان با سراسر جهان از ساعت ۱۷ در ورودی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی واقع در میدان عالی قاپو توسط جناب آقای راشد مدیر کل محترم امور اجتماعی و شورای های استانداری و جناب آقای علیرضا عبدی ریاست سازمان ملی جوانان  اردبیل افتتاح……

«به نام خدا»

همشریان ما میهمان ستاره ها بودند.

گزارش برنامه:

این نمایشگاه در روزهای ۳۰مهر و ۱ آبانماه امسال در حیاط بقعه ی شیخ صفی الدین به منظور ترویج دانش نجوم و آشنا ساختن عامه مردم با زیبایی های آسمان پرستاره شب توسط انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل برگزار شد و با حضور مدیر کل محترم شوراها و امور اجتماعی استانداری اردبیل جناب آقای راشد و ریاست سازمان ملی جوانان جناب آقای عبدی، افتتاح گردید.

ما به مدت دو شب از ساعت ۴ عصر تا پاسی از شب میزبان مدعوین (رئسای سازمان ها ، استادان دانشگاه های اردبیل و دبیران و اعضای انجمن و همه علاقه مندان به آسمان) بودیم. از چندین روز قبل، اطلاع رسانی لازم و خیلی خوب انجام گرفته بود و این برنامه مورد توجه جمع کثیری قرار گرفت. بعضی از دوستان هر دو شب را مهمان ما بودند…….

شروع برنامه با سخنان مدیر محترم انجمن جناب آقای شجاعی و پخش اسلایدی از تصاویر فعالیت های انجمن آغاز گردید. در این نمایشگاه ما شاهد برگزاری چند غرفه بودیم که هر کدام بازدید کنندگان خاصی خود را می طلبید.

غرفه ی پرسش و پاسخ با سرپرستی کارشناسان مسایل نجومی انجمن. که در این بخش دوستان سوالات خود را از کارشناسان پرسیده و جواب می گرفتند و نیز ما شاهد بحث های داغی در این جمع بودیم.

غرفه ی کتاب های نجومی با جدید ترین کتب و مجلات و منابع نجومی.در این بخش به معرفی کتابهای نجومی اعم از آماتوری و حرفه ای پرداختند.

بخش انفورماتیک که با پخش اسلاید هایی از تصاویر نجومی و تصاویر فعالیت های انجمن و  تصاویر از عکاسان آسمان شب اردبیل ،فیلم زندگی نامه دانشمندان بزرگ از جمله انمیشتین و پویانمایی های سال جهانی نجوم و کارگاه ها آشنایی با آسمان و برنامه های متنوع دیگر یکی از جذاب ترین بخش های این نمایشگاه بود.در این بخش دوستان سعی کردند تا تصویری از یک آسمان شب و یک شب رصدی و جهان پیرامون و زندگی دانشمندان بزرگ به دست آورند. تغییر کلی این بخش آن بود که بنرهای مشهور انجمن مثل هر سال به نمایش گذاشته نشد!!

غرفه ی سفارش تلسکوپ، معرفی انجمن و عضو گیری: در این غرفه علاقه مندان و علاقه مند شدگان به عضویت در انجمن ما در آمدند تا از زیبایی های آسمان شب بیشتر بهره مند شوند.در این بخش دوستان تلاش نمودند که تلسکوپ های آماتوری را به بازدید کنندگان معرفی کنند و به آنها در زمینه خرید و استفاده و نگه داری و تعمیر تلسکوپ راهنمایی کنند و نیز سفارش خرید آنها را قبول می کردند. در کنار آن غرفه ای برای معرفی انجمن داشتیم که با کاتالوگ، اعلامیه و دیگر ابزار تبلیغاتی انجمن را معرفی کرده و ازمشتاقان برای عضویت در انجمن نام نویسی می کردند.

غرفه ی تدارکات و پذیرایی : این بخش به نظر بنده یکی از جذاب ترین بخش بود ، نظر شما چه میتواند باشد!!؟

بخش رصد با تلسکوپ یکی از پرطف دار ترین و جالب ترین بخش های این نمایشگاه بود که هر رهگذری را به خود جذب میکرد.در این بخش با تلسکوپ های موجود به رصد هلال جوان ماه و نیز سیاره ی مشتری همراه با چهار قمر گالیله ای آن پرداختیم که بی شک مورد توجه همه ی میهمانان قرار گرفت.در این بخش کارشناسان رصد آسمان شب به توضیح آسمان شب و نحوه رصد آسمان شب پرداختند.

در این غرفه ما شاهد تلسکوپ های  غیرعادی بودیم که حاکی از علم و ابتکار و پشتکار و تلاش بخش کارگاه ساخت تلسکوب بود که در این بخش فعالیت میکنند دارد که یکی از تلسکوپ های جالب این بخش تلسکوپ ۲۰ سانتی متری شکستی بود که جزو بزرگترین های تلسکوپ های شکستی در ایران به شمار میرود.

دوستان خبر نگار از صدا و سیما ، خبر گزاری ها اینترنتی ، روزنامه های محلی و باشگاه خبر نگاران جوان و عکاس انجمن در لحظه لحظه ی نمایشگاه همراه ما بودند و به مستند سازی این رویداد علمی فرهنگی میپرداختند. برای مشاهده تصاویر این برنامه اینجا کلیک کنید.

یکی از جنبه های جالب و جدید این برنامه حضور در نمایشگاه به صورت خانوادگی و لذت بردن از آسمان پرستاره شب همراه خانواده بود. در حین اجرای برنامه افرادی پیدا میشدند که با ابزار های اپتیکی به جمع نجومی ما می پیوستند و این برنامه به مثابه یک تصاهد هندسی هر لحظه بر تعداد جمعیت بازدیدکنندگان از آن افزوده میشد.

در پایان طی مراسمی از برگزار کنندگان این برنامه با لوح تقدیر ویژه شب های گالیله ای تقدیر شد.در زیر نمونه ای از این لوح تقدیر را می بینید:

عوامل اجرایی:

  • آقای رضا شجاعی
  • آقای سالار عباسوند 
  • آقای میر حسین سید موسوی
  • آقای محمد قلی پور مسئول غرفه محصولات نجومی
  • آقای تایماز علیزاده از همکاران بخش انفورماتیک
  • آقای سعید سببی
  • آقای رضا احدی
  • آقای محمد دشتی
  • آقای مجید سکنایی عکاس
  • خانم عباسوند مسئول بخش ثبت نام
  • خانم شهرزاد فروزانفر
  • خانواده های محترم عابد، عباسوند، شجاعی

در پایان جای دارد از دوستان عزیز که در اجرای این برنامه یار و همراه ما بودند و نام آنها ذکر نگردید، صمیمانه تقدیر و تشکر مینماییم.

سازمان های همکار: ( دوستان بزرگوار درسازمان ملی جوانان، سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی،اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، و بنیاد حفظ اثار و ارزش های دفاع مقدس،باشگاه خبرنگاران جوان، استانداری اردبیل )

شب های گالیله ای در اردبیل

برای مشاهده بزرگتر پوستر این برنامه بر روی متن کلیک کنید.


تصاویر:

برای مشاهده تصاویر این برنامه اینجا کلیک کنید.

 


لینک های مرتبط:


تصاویر ماهواره ای از استان اردبیل  شهر ها و کشور های برگزار کننده این برنامه در سراسر جهان:

Map of Galilean Nights events

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *