گزارش استهلال ماه رمضان۱۴۳۶ هـ.ق- ۲۷خرداد۹۴ اردبیل

برنامه رویت هلال رمضان۱۴۳۶ هـ.ق در اردبیل توسط ستاد رویت هلال ماه اردبیل در ۲۹شعبان مصادف با ۱۷می۲۰۱۵ از ساعت۱۸:۳۰ الی ۲۱:۳۰ در  بیست کیلومتری جاده مشگین و جاده خلخال با حضور دو تیم  با استفاده از ابزارهای رصدی و عکاسی ‌برگزارشد.

با توجه به پیش بینی‌های بعمل آمده رویت هلال در ۲۹شعبان۱۴۳۶ مصادف با ۲۷خرداد ماه ۱۳۹۴ در اردبیل با چشم مسلح به آسانی  امکانپذیر نخواهد بود. روز۲۷ خرداد ماه۱۳۹۴ چندین گروه در سرتاسر استان و کشور به امر رویت پرداخته اند وگزارش‌های رویت یا عدم رویت همراه با مشخصات فنی و علمی‌از گروه‌های مستقر در سراسر استان جمع آوری به دفتر ستاد رویت هلال ماه دفتر مقام معظم رهبری برای استفاده‌های لازم ارسال می‌شود. برای رویت هلال با استفاده از نرم افزارهای تخصصی مختصات سماوی ماه و خورشید و مکان رصدگاه مشخص می‌شود و پس از بررسی مسائل هواشناسی با استفاده از دوربین‌های دوچشمی، تلسکوپ، دستگاه‌های مکان یاب و تجهیزات فنی به رویت هلال ماه اقدام می‌شود. در پایان از تلاش‌های ستاد رویت هلال ماه استان و همچنین مسئولان انجمن کاوشگران کیهان بیکران آسمان سبلان اردبیل و تمامی‌دوستانی که یار و همراه ما در اجرای این برنامه بودند تقدیر و تشکر مینماییم. در ادامه توجه شما را به گزارش تفصیلی این برنامه جلب مینمایم:

گزارش تفصیلی رویت هلال ماه شامگاهی شعبان۱۴۳۶

گروه رصدی : ستاد استهلال استان اردبیل(وابسته به دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در اردبیل : حجه الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن عاملی)

تاریخ رصد:

دوشنبه ۲۹شعبان۱۴۳۶ هجری قمری مصادف با ۲۷/۰۳/۱۳۹۴ هجری شمسی برابر با ۱۷می۲۰۱۵ میلادی

ساعت شروع رصد: ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ دقیقه

مکان و موقعیت رصدگاه:

گروه اول: ایران – استان اردبیل– شهرستان اردبیل- مکان رصد: جاده اردبیل به طرف خلخال

گروه دوم: جاده اردبیل به طرف مشگین شهر

طول جغرافیایی گروه اول: ……….E

عرض جغرافیایی گروه اول : ……………  N

منطقه زمانی گروه اول : ۰۳:۳۰ +- ساعت رسمی‌ایران

ارتفاع از سطح آبهای آزاد گروه اول : ۱۳۹۳متر

وضعیت جوی: تمام ابری و  غبار غلیظ با دید نجومی‌ نامناسب

زمان محاسباتی غروب خورشید:۲۱:۰۳

زمان ظاهری غروب خورشید: ۲۱:۰۰

رطوبت:  –

درجه حرارت: ۲۲درجه سانتیگراد

باد: نسیم آرام –

پوشش ابری:  –

مکان غروب خورشید: –

وضعیت افق:  غبار غلیظ با دید نجومی‌ نامناسب

ارتفاع غبار یا ابر از افق: –

پایان رصد: ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه

ابزار‌های رصدی:  تلسکوپ ۱۲اینچ دابسونی با لنز ۳۲ میلی متر اسکای واتچر و ۱۶ میلی متر ویلیام اپتیک و ۲ عدد دوربین دوچشمی‌۲۰در ۱۰۰ و یک دوچشمی‌۲۰ در ۸۸ میلی متر و تعدادی ابزار رصدی دیگر

تجهیزات:  دوربین عکاسی۶۰۰ D کانن با لنز ۱۸-۵۵ برای عکاسی مستقیم ازتلسکوپ ودوربین۷D  کانن با لنز زوم برای عکاسی غیر مستقیم –دوعددلپتاپ همراه بانرم افزار‌های رویت پذیری هلال ماه و یک عدد تبلت ۷ اینچ  اندرویدی جهت موقعیت یابی و جی پی اس و لیزر پوینتر

اسامی‌رصدگران وهمراهان:

گروه اول ( جاده خلخال ):آقایان محمدعلی ظفرمندی(سرپرستگروه) و…

گروه‌های دوم (جاده مشگین):  آقایان دکتر فرهاد ذولفقار پور، دکتر بلبلی، حامد جهانگیری، مهدی قاسمی، مهدی روحی و…

مشروح گزارش:

با تبریک حلول ماه رمضان ۱۴۳۶ هـ.ق در بیست و‌ نه خرداد ماه ۱۳۹۳ ، باید به استحضار برسانیم بنا پیش بینی‌ها در موقیت مکانی ما رویت پذیری با چشم غیر مسلح و مسلح امکان پذیر نخواهد‌بود فلذا از دقایقی قبل از غروب آفتاب در موقیت برای رصد با تجهیزات تنظیم شده در گروه  آماده بودیم و سعی کردیم با عکاسی هر ۲۰ ثانیه یکبار از موقعیت هلال ماه به روش مستقیم و غیر مستقیم بعدا آنرا در دفتر ستاد بررسی نماییم، که طبق تخمین قبلی موفق به رویت هلال نشدیم. در ضمن زمان رویت پذیری این ماه تخمین زده می شدکه پایین باشد.

مقارنه سیاره‌های مشتری و زهره یکی از ویژگی‌های جذاب این روز بود.

نتیجه ی رصد:

رویت نشد.

تصاویر:

20150617_205250_resized 20150617_204428_resized

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حضور اعضای انجمن نجوم اردبیل در کنفرانس بین المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی

دکتر سالار عباسوند و صداقت به نمایندگی از انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل در اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها که در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار گردید
ادامه مطلب

دانش آموزان مدرسه راهیان صادق اردبیل به همراه دبیران از دفتر انجمن نجوم اردبیل (آسمان سبلان) بازدید کردند

این برنامه با سخنرانی مختصر در مورد معرفی انجمن نجوم اردبیل، تاریخچه و فعالیتهای ان آغاز شد. در ادامه برنامه آقای سالار عباسوند و آقای علی اردیبهشتی به سوالات نجومی دانش آموزان پاسخ دادند. در انتهای برنامه با استفاده از فیلتر متصل به تلسکوپ، رصد لکه های خورشیدی انجام شد.
ادامه مطلب