گزارش رصد بارش شهابی برساووشی ۹۲/۵/۲۱

ererergege

انجمن ستاره شناسان کیهان بیکران (آسمان سبلان اردبیل) هر ساله ویژه برنامه علمی ‌و رصدی را برای رصد و ثبت انواع مختلف شهاب باران های مختلف در کارگروه رصد تدارک می‌بیند. یکی از این شهاب باران های با تعداد شهاب های قابل رویت بالا بارش شهابی برساووشی می باشد که به طور متوسط در هر ساعت می توان یکصد شهاب را در آسمان شب رویت نمود. در ادامه گزارش این برنامه رصدی مشاهده خواهید نمود.

با فرا رسیدن فصل تابستان و مرداد ماه با گرم تر شدن هوا در روز و تابش شدید آفتاب در اکثر نقاط کشور باید به استفاده از وسایل سرمازا روی آورد گویی در تابستان این ویژگی شامل شبهای تابستان نیز شده و هر از چندگاهی شاهد بارش گوی های آتشینی (شب های شهاب باران) در آسمان پرستاره شب های تابستان هستیم که فضایی گرم و روشن را در یک شب نسبتنا معتدل و تاریک تابسانه برای ما متصور می سازد.

با توجه به تخمین بازه اوج بارش شهابی برساوشی از ساعت ۱۷:۳۰ روز ۲۱ مرداد تا ساعت ۴روز ۲۲ مرداد و ساعت اوج بارش در ساعت ۰۰:۳۰ روز ۲۲ مرداد =(منبع مجله دانستنیها : امیر حسن زاده) فلذا کمیته اجرایی رصد های انجمن تصمیم به برگزاری یک برنامه رصدی و علمی برای این بارش شهابی گرفته ولی یک مشکل در سر راه برگزار کنندگان این برنامه وجود داشت و آن مشکل ابری بودن هوای اکثر مناطق استان به ویژه اردبیل و مشگین شهر بود فلذا سایت های آب و هواشناسی و تصاویر ماهواره ای را چندین روز زیر نظر گرفتیم سپس موفق شدیم حوالی بین دو روستا به نام های اسمعلی و قاسم کندی را در شهرستان گرمی و در فاصله کمتر از ۵ کیلومتر از مرز کشور ایران و آذربایجان را گزینش نماییم که دارای آب و هوایی صاف در این شب رصدی خواهد بود. پس از هماهنگی های لازم با سازمان های متولی برای اجرای این برنامه اطلاع رسانی نمودیم.

سپس راهی شهرستان گرمی شدیم ابتدا به شهر گرمی رفته و از نزدیک با این شهر آشنا شده و از پارک جنگلی این شهر که طرح هادی روستایی در آن در حال اجرا بود بازدید کرده و پیاده روی انجام دادیم سپس به سمت شهر اردبیل حرکت کرده و در سایت روستای اسمعلی کندی استقرار یافتم به دلیل افزایش تعداد شرکت کنندگان؛ از چندین وسیله نقلیه برای انتقال شرکت کنندگان بهره گرفتیم. پس از استقرار در سایت کارگاه معرفی بارش های شهابی  و شیوه های ثبت این بارش های شهابی توسط آقای رضا شجاع انزابی برگزار گردید.

در ادامه به شرح مختصر و معرفی این بارش شهابی می پردازیم . بارش شهابی برساوشی یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی سالیانه است. بیشینه نرخ ساعتی سرسویی این بارش غالباً در حدود ۱۰۰ است. این بارش شهابی از توده ذرّات برجای‌مانده از دنباله‌دار سوئیفت‌تاتل به وجود می‌آید و معمولاً از ۲۷ام تیر تا ۳ام شهریور (بیش از یک ماه) فعّال است که بازه زمانی بلندی برای یک بارش شهابی به‌شمار می‌آید.

اوج این بارش شهابی معمولاً هرساله در حدود اوایل ساعات ۲۲ام مرداد روی‌می‌دهد. کانون این بارش در صورت فلکی ذات الکرسی و در نزدیکی مرز آن با صورت فلکی برساوش واقع شده‌است، ولی در گذشته که اندازه‌گیری و سنجش دقیق مکان نورباران بارش‌های شهابی میسّر نبود، اخترشناسان مکان کانون این بارش را در برساوش می‌دانستند و به همین دلیل آن را برساوشی نام‌گذاری کردند. به دلیل سنّت پابرجایی نام‌ها در اخترشناسی، این نام نیز همچون بسیاری موارد دیگر تا به امروز حفظ‌شده و باقی مانده‌است.

 در ادامه پس از غروب آفتاب و ظهور اولین ستاره ها حاضرین به چندین تیم دسته بندی شده و به ثبت بارش های شهابی تا پایان برنامه پرداختند در این بین تعدادی از حاضرین نیز به رصد دنباله دار های جدید و سایر اجرام آسمانی و عکاسی از اجرام سماوی مشغول بودند این برنامه به دلیل مسافت زیاد سایت رصدی با شهر اردبیل اندکی زودتر از حد معمول رصد های انجمن به پایان رسید.

در پایان پس از یک شب بسیار خاطره انگیز رصدی ادوات خود را جمع آوری کرده و به سمت شهر اردبیل بازگشتیم. در پایان از جناب آقای رضا شجاع: مسئول کارگروه تخصصی رصد و معاونت محترم جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل و همه عزیزانی که در اجرای این برنامه یار و همراه ما بودند تقدیر و تشکر مینماییم.

92 5 21  (1)

لطفا برای مشاهده تصویر بالا و پایین بر روی آنها کلیک نمایید.

92 5 21  (2)

92 5 21 barsavoshi esmalie Germi SOHAWEB (1)

نمایی از شهر زیبای گرمی:

92 5 21 barsavoshi esmalie Germi SOHAWEB (2)

92 5 21 barsavoshi esmalie Germi SOHAWEB (4)

92 5 21 barsavoshi esmalie Germi SOHAWEB (7)

92 5 21 barsavoshi esmalie Germi SOHAWEB (8)

تصاویر برنامه از SOHA

 

بایگانی شمسی

4 نظر درباره “گزارش رصد بارش شهابی برساووشی ۹۲/۵/۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *