گزارش رصد سد سوها و روستای نیارق۹۲/۴/۱۶

92 4 16آسمان شگفت انگیز فصل تابستان ، زیبایی های بی شماری را در دل خود پنهان دارد و دیدگان  مشتاق را جهت کشف و مشاهده زیبایی های طبیعت فراموش شده آسمان شب ، به سوی خود فرا می خواند.

دو روز پس از برگزاری رصد مشترک با انجمن نجوم سپهر کاشان استان در اطراف سد سقزچی اردبیل ، این بار اندکی نزدیک به مکان قبلی، سدی قرار دارد که در میانه جنگل و بر فراز کوه ها جای خوش کرده و برای رسیدن به آن باید رنج کوه پیمایی یک ساعته ای را به جان خرید ، این سد، سد سوها نام دارد و در نزدیکی روستای سوها ی اردبیل قرار داشته و دارای آب و هوای معتدل و طبیعتی بکر و جنگی است.

این برنامه با هدف رصد و عکاسی مستقیم از اجرام سماوی با استفاده از تلسکوپ های موتور دار و با حضور جمعی از اعضای انجمن و مسئولان کارگروه عکاسی نجومی ورصد آسمان در مورخه ۱۶ تیرماه ۱۳۹۲ برگزار شد.

در حین حرکت با مینی بوس به سمت سد ماشین دچار نقص فنی شده و از حرکت باز ایستاد که دوستان حاضر توفیقی هرچند اجباری را برای پیاده روی در دل جنگل سوها و در میانه راه سوار شدن به ماشین نیسان را ؛ یافتند. پس  از طبیعت گردی مختصری به سمت روستای سوها پیاده روی کرده و تا رسیدن نیروی کمکی و تعمیر ماشین، به صرف چای و بازدید از داخل روستا پرداختیم. سپس از روستای زیبای سوها دل کنده و راهی روستای نیارق شدیم. نیارق یکی از معابر ورود به جنگل مشه سویی می باشد. که در انتهای معبر کمپ رصدی خود را دایر نموده و دوستان ادوات اپتیکی و عکاسی خود را کاشته و آماده رصد آسمان صاف و پرستاره شب شدند تعدادی از اهالی روستای نیارق و روستاهای اطراف نیز همراه ما در این برنامه رصدی بوند.

در انتهای برنامه کارگاهی عملی در مورد عکاسی نجومی توسط آقای جمشیدی مسئول کارگروه عکاسی نجومی برگزار شد که مورد توجه حضار قرار گرفت. پس از آن وسایل خود را جمع نموده و راهی شهر اردبیل شدیم.

در پایان از تمامی دوستانی که یار و همراه ما در هماهنگی و اجرای این برنامه رصدی بودند به ویژه مردم بزرگوار روستاهای سوها و نیارق ؛ تقدیر و تشکر مینماییم.

با سپاس فراوان

کارگروه عکاسی و رصد آسمان

انجمن ستاره شناسان کیهان بیکران (آسمان سبلان)

—————————————————–

تصاویر برنامه از Soha :

sabalansky SUHA Village 92 4 16  (1)

sabalansky SUHA Village 92 4 16  (3)

sabalansky SUHA Village 92 4 16  (5)

sabalansky SUHA Village 92 4 16  (9)

sabalansky SUHA Village 92 4 16  (11)

sabalansky SUHA Village 92 4 16  (10)

sabalansky SUHA Village 92 4 16  (12)

sabalansky SUHA Village 92 4 16  (13)

sabalansky SUHA Village 92 4 16  (16)

photo by SOHA

بایگانی شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *